Weer een beetje bijgekomen van de wodka hier, zwaar goedje. Voelde helemaal met de tweeling mee hoor. Je krijgt er bovendien vreselijk het maagzuur van.
Vanavond ga ik er nog maar eens voor zitten bij de herhaling, genieten van alle momenten. Met name waarin Elias en Jeske die Reinier en Clarinca voorbij rijden. Dat was zo genieten, ik nam er gelijk nog maar eentje.
Wat toch een opmerkingen trouwens hier, over het feit dat Elias een halve Griek zo zijn, so what??
Het is maar goed dat hij geen Marokkaan of andere moslem is, anders waren deze opmerkingen allang verwijderd van dit forum.
Grieken zijn aardige mensen, net zoals de Russen. Onze hele cultuur is mede gebaseerd op de Grieken, dus alleen maar iets om trots op te zijn, lijkt mij, dat we zo'n gast erbij hebben.
Bovendien weet Elias hoe hij zich dient aan te passen aan andere culturen, dat kun je van de ''kakker'' Reinier nu niet echt beweren.
Echter kakkers zijn trouwens naar mijn mening, mensen die van ''niets tot iets'' komen, en dat overduidelijk willen etaleren aan anderen.
Mensen die zijn geboren in een bepaald milieu, kun je dat niet kwalijk nemen.
Ik zal mensen dus niet aanvallen op afkomst, wel op gedrag. Reinier is volwassen, althans naar leeftijd.
In emotioneel opzicht is hij echter een irritant verwend en arrogant klein ventje, die er bovendien nog trots op is ook, dat hij met z'n gewiekste dominante gedrag, vriendelijke en nietsvermoedende arme Russen een loer kan draaien.
Dat mensen op dit forum dit geweldig vinden, zegt niets over de kwaliteiten, maar meer over de instelling van de schrijvers dus. Zij herkennen zich hierin, en voelen zich daarna ook weer hoogst persoonlijk aangetast als er kritiek op het gedrag van Reinier komt. Het blijven leuke discussies, waarin emoties en identificaties met de spelers van PE vaak door elkaar gaan lopen.
Ik identificeer mij liever met Elias. Eerlijk gezegd, had ik bij aflevering 2 ook al de uitlatingen gedaan dat ik die Reinier allang een klap voor z'n smoel (sorry) had gegeven.
Hij wekt die agressie namelijk op.
Elias is de enige tot nu toe ook, die de irritatie en agressie die Reinier opwekt, ook werkelijk verwoord.
Groepscorrectie, is dit. Als er eentje te ver gaat, corrigeren andere leden van de groep hem.
Elias neemt hierin een leidersrol in. Hij accepteert bepaald gedrag niet meer, en ageert hier tegen. Volkomen terecht. Uitlatingen zijn echter iets anders dan ook werkelijk doen.
Hoewel hij ook mijn volledige toestemming heeft om het opgeblazen irritante Reiniertje met harde hand tot de orde te roepen.