Auteur Topic: Peking Relax  (gelezen 21584 keer)

Offline stressie mama

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Peking Relax
« Reactie #20 Gepost op: 14-05-2007, 20:51:04 »
Volgens mij heb jij nogal wat moeite met het feit dat niet iedereen dezelfde menig heeft als jij.

Leuk dat jij en koekoe het zo goed kunnen vinden met elkaar, maar stuur koekoe eens een IM in plaats van je persoonlijke berichten aan hem/haar via het forum te spuien.

En voor de rest, dat vriendjespolitiek gebeuren. Dat is altijd al een onderdeel geweest van PE, dus wat dat betreft niks nieuws onder de zon. In dit geval was het ook overduidelijk dat Egbert en Jozefien in de finale stonden omdat ze de laatste afleveringen door de twee Haagse blondines keer op keer gematst werden. Zij waren veel sterker dan E&J en hadden mijns inziens dan ook beter op hun plaats geweest bij in de finale. En zij hadden zich ook niet zo voorbij laten lopen in de finale door Pascal & Miranda zoals nu Jozefien wel gebeurde, terwijl Egbert nota bene met haar rugzak voorop liep te beulen. Dat vond ik echt een afgang en een finalist onwaardig. En dat de verliezer van die ene dag mee mocht naar Machu Pichu sloeg natuurlijk ook nergens op. Had dan een bepaald voordeel in de race zelf verwerkt, niet op deze manier.

Wel vond ik het redelijk bizar dat de organisatie nu leek aan te komen met zaken die ter plekke nog even werden verzonnen, zoals het opeens moeten beantwoorden van 20 vragen voor een plaats in de finale. Dat was tot op dat moment nog geen een keer genoemd dat hen dat te wachten stond.

En zoals eerder ook al genoemd in dit topic moeten even duidelijke regels worden opgesteld over dat rode vlag gebeuren. Nu dachten de nichtjes dat te kunnen omzeilen door gewoon hun ogen dicht te doen op het moment dat Pascal en Miranda hen in de smiezen hadden. Deed mij een beetje denken aan wat kleine kinderen doen. "Ik heb mijn ogen dicht dan zien ze me niet." Dat sloeg natuurlijk nergens op want dan zou je met een blinddoek op in de auto kunnen gaan zitten en zou je dus nooit afgevlagd kunnen worden.
Hey
goed kunnen vinden ::)
ken koekoe helemaal niet
reacties op de forum heb ik evengoed bij andere op dezelfde manier beantwoord dan moet je maar eens goed zien  ::vergroot::
toch een heel toffe peking  ::jaja::
nog een prettige avond ::zwaai::
dieren zijn je echte vrienden

Offline Tannie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Peking Relax
« Reactie #21 Gepost op: 14-05-2007, 21:10:32 »
Daar is een forum toch ook voor?  8)

En net zoals Jozefien de proef verliest voor haar en Egbert (in de woenstijn) verliest Miranda toch net zo goed de proef voor haar en Pascal, omdat ze o zo zeker is van haar zaak. Maar ik hoor Egbert niet op Jozefien mopperen.... :-X

En wat betreft het matsen van E&G door de nichtjes.....dat zullen ze echt niet expres hebben gedaan denk ik zo. Dat was geen matsen, dat was puur geluk voor E&G en pech voor A&N.

P&M hebben dan wel terecht gewonnen qua liften, maar ik vind ze echt het minst sympathieke koppel ooit, zeker ten opzichte van de andere kandidaten!!!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Peking Relax
« Reactie #22 Gepost op: 14-05-2007, 21:40:42 »
Hebben ze het aan zichzelf te danken dat ze toevallig met twee groepjes overbleven die het goed met elkaar konden vinden en helaas niet volwassen genoeg waren om enige afstand te nemen van persoonlijke gevoelens en voluit te gaan met gericht benadelen? Wat mij betreft. De gevoelens en de klaarblijkelijk nogal minderwaardige karaktertrekken van P & M die volledige diskwalificatie in de rug veroorloven interesseren me helemaal niet.

Ik heb niet gezegd dat het aan hen lag dat ze overbleven met 2 niet-bevriende koppels maar dat ze gedeeltelijk zelf schuld hebben aan dat ze die straffen kregen vanwege hun plaats in de groep. Ben je niet populair, dan kan je dat verwachten. En ik kreeg niet het idee dat ze ook maar iets hebben gedaan om hun positie wat dat betreft te veranderen. Hun goed recht natuurlijk, maar dan moet je ook niet zeuren als je dit op je bordje krijgt.

Daarbij als het dubbeltje op de andere kant was gevallen in aflevering 9 waren P&M overgebleven met Hans&Emily en was de situatie precies andersom geweest.

Wat mij doet besluiten niet meer te kijken heeft niks met de kennelijk superieure karakters van een stel goed-in-de-groep-liggende meiskes en één jongen te maken, maar met keuzes van programmamakers. Af en toe een peper erin is leuk, maar als die peper zo groot is dat hij overdwars in je kont blijft steken (zoals die rieten mat), en als die peper constant hetzelfde duo treft (en daar kun je vergif op innemen als je zoiets inbouwt met nog slechts drie koppels in de strijd), dan ben je een kat in het nauw die voor kijkcijfers wel heel bizarre sprongen maakt en het hele doel van het spel uit het oog verliest. Variaties zijn leuk, daarbij mag je best eens uitglijden, maar dit heeft het hele spel doodgeslagen. Waar kijk ik in godsnaam nog naar!? Heus, dat gevoel bekroop me, en dus ging de tv uit, want dan kijk ik waarachtig nog liever naar een special over Frans Bauer (ik noem maar iets gaaps).

Dat dat laatste nadeel uitdelen niet had gehoeven waren we het al over eens. Maar dat veel van die straffen bij P&M terecht kwamen is nooit de bedoeling van de programmamakers geweest, neem ik toch aan. Dat is dus gewoon speling van het lot geweest. En ik mag toch aannemen dat de draaiboeken over oa de proeven, straffen ed van te voren worden gemaakt en niet nog eens bedacht worden tijdens de reis. Ik kreeg ook niet het idee dat er meer of minder (wel andere) obstakels voor de kandidaten waren ingebouwd dan voorgaande jaren. Dan krijg ik toch het idee dat je vooral moeite hebt met het feit dat P&M alle nadelen kregen.

Even over het slot van je betoog: ik vond nu juist alle koppels wél interessant. De Haagse meisjes maakten een grandiose ontwikkeling door, Jozefien en Egbert vond ik dolkomische, zichzelf enorm relativerende mensen, moeder en zoon vond ik leuk, pff, ga nog even door. Er zat veel bij dit jaar. En als het erover gaat (dat doet het niet, maar goed): met P@M had ik helemaal niet zoveel. Dus heus: het programma heeft dat zelf onderuit gehaald. Als er al iemand is die geen vertrouwen had in de twee meisjes dan waren het kennelijk de programmamakers met hun bizarre kunstgrepen. Had ze op eigen kracht verder laten gaan en ik had juichend op de bank gestaan. Maar nu stinkt het. Het programma heeft de eigen spelers verdacht en minderwaardig gemaakt. De scène in de trein was daarbij peilloos dieptepunt. Vier mensen die uit schuldgevoel valsig naar elkaar zitten te giechelen en de zwaaiende slachtoffers buiten niet durven aankijken.

Dus dan ga je er gemakshalve maar vanuit dat er kunstgrepen zijn ingebouwd om die meisjes te bevoordelen? Tja, klinkt toch een beetje als samenzweringstheorie en daar geloof ik niet in. Gewoon speling van het lot wat mij betreft.

Wat er verder allemaal tussen die koppels is gebeurd weten we natuurlijk niet. Wat dat betreft wordt er naar hartelust gesneden in het materiaal. En het is allemaal ook niet nieuw. In voorgaande series zijn dit soort dingen zo vaak gebeurt.

Pascal en Miranda kunnen uitstekend incasseren. Beter dan ik zou kunnen. Ik was allang weggeweest. Die zak stront was in die zin nog aanvaardbaar. Maar alles daarna was doorslaan. Niet door de deelnemers. Door de programmamakers.

Laten we het er op houden dat vooral Miranda hier de sterke in was. Ik denk dat als het aan Pascal had gelegen dat ze allang het vliegtuig naar huis hadden gepakt. En dat had ik dan ook nog wel kunnen begrijpen.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2007, 21:43:43 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Peking Relax
« Reactie #23 Gepost op: 14-05-2007, 21:40:57 »
Dus ja, Peking Express is kennelijk failliet, als ze het concept op zo trieste wijze in de uitverkoop moeten doen.

Tja, hier blijven we toch van mening verschillen. Wat mij betreft is er niet heel veel veranderd, maar is het nu gewoon wat ongelukkig uitgevallen. Dat kan gebeuren en heeft mi niets met het concept "an sich" te maken.

Ik waardeer trouwens je uitgebreide reactie, want die interesseert me natuurlijk gewoon wel ;D.

Wat ook maar een grapje hoor. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Peking Relax
« Reactie #24 Gepost op: 18-05-2007, 13:58:20 »
Dus dan ga je er gemakshalve maar vanuit dat er kunstgrepen zijn ingebouwd om die meisjes te bevoordelen? Tja, klinkt toch een beetje als samenzweringstheorie en daar geloof ik niet in. Gewoon speling van het lot wat mij betreft.

Ik zou daar niet al te naïevig in zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit stuk (11 maart 2006) van Marc Hoogsteyns, oud-crewlid van Peking Express:

Citaat
Bij productiehuis Kanakna klonk het dat de eerste serie van Peking Express een volledig nieuw 'realityformat' was, met een hoog docu-gehalte. Maar een paar afleveringen en een week later werd het voor ons duidelijk dat de regisseurs vooral geïnteresseerd waren in de soap tussen de kandidaten. De gebieden die doorkruist werden en de lokale bevolking die werd aangesproken fungeerde voornamelijk als behangpapier.

Competitie en animo tussen de kandidaten werden gemanipuleerd door regisseurs en reporters die van de eindredacteurs opdracht kregen om kandidaten tegen elkaar op te zetten. Suggestieve vragen en roddels bleken daarvoor het beste geschikt. Zo werden de kandidaten, voor zover ze het zelf al niet door hadden, in een hoekje gedrumd totdat ze reageerden op de manier die van hen verwacht werd.

Het is ook interessant om te weten dat de kandidaten vooraf gescreend worden door een psycholoog en onderworpen worden aan een reeks persoonlijkheidstests. De criteria die daarbij gelden, zijn steeds dezelfde: er worden zoveel mogelijk antipolen geselecteerd, zodat er vaak conflictsituaties ontstaan. Maar tijdens de eerste Peking Express bleven die conflicten veel te lang uit naar de zin van de Kanakna-bonzen. En er zaten een paar 'saaie koppels' tussen. En dus werden er, zonder dat zij (en VT4) het wisten, liften geregeld voor de interessantere koppels, zodat de saaie pieten eruitvlogen.

Zo namen er in de eerste Peking Express twee Nederlandse koppels deel die willens nillens Peking moesten bereiken. Het ene koppel bestond uit een tatoeagekunstenaar en zijn vriendin, het andere uit een 45-jarige yuppie en zijn secretaresse die ook zijn vriendin was. Van de kunstenaar dacht men dat hij agressief uit de hoek zou komen - maar hij bleek een leuke en brave jongen te zijn. De fysieke conditie van de yup dan was erg slecht, maar hij was wel competitief ingesteld en had zich al een paar keer laten betrappen op racistische uitspraken over Mongolen en Russen.

Beide koppels werden tegen elkaar opgezet en hun persoonlijkheden werden door de programmamakers zo verdraaid dat de tatoeagekunstenaar een driftkikker werd die niet tegen zijn verlies kon en de yuppie van zichzelf de indruk begon te krijgen dat hij onoverwinnelijk was. Het animo tussen de koppels was allesbehalve realistisch en de Russen, Chinezen en Mongolen waarmee ze in contact kwamen werden rustig in het Nederlands uitgekafferd door de yuppie in kwestie. Een paar van die opmerkingen werden integraal uitgezonden.

Bij de doortocht in Nepal besloot Kanakna een deel van de kandidaten, per helikopter, naar een hoogte van meer dan 4.000 meter te vliegen. Aanvankelijk wilden ze hen naar een hoogte van 5.000 meter brengen, maar ze waren vergeten dat een helikopter maar 4.000 meter kan halen.

Als je mensen vanaf geringe hoogte met een helikopter naar een hoogte van 4.000 meter vliegt resulteert dat bijna altijd in hoogteziekte. De sherpa's die de kandidaten moesten begeleiden maakten dat onmiddellijk duidelijk, maar hun argumenten werden afgewimpeld. Achteraf vernamen we dat overgevende kandidaten voor ,,sprankelende televisie'' zorgen. Ervaren alpinisten klimmen op zo'n hoogte maar amper 500 meter per dag. De realiteitszin van de producer in kwestie was dus volledig zoek. De kandidaten raakten nooit op 5.000 meter. Ze werden gedropt op een hoogte van 3.800 meter en enkelen onder hen werden erg ziek.

In India, ten slotte, gebeurden enkele ongevallen met vluchtmisdrijf en werden de reporters die dat meldden aan de eindredactie aangespoord om zo vlug mogelijk verder te rijden, om het goede verloop van de productie niet in gevaar te brengen.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Peking Relax
« Reactie #25 Gepost op: 18-05-2007, 13:58:39 »
Reality-TV is over het algemeen geen Reality. De situatie wordt zoveel mogelijk gemanipuleerd om 'spannende' TV te krijgen. En daar kan wat mij betreft wel degelijk een failliesement van een concept liggen. De vraag is namelijk of de producent wel goed inschat dat alleen pikante televisie goed scoort (de huidige kijkcijfers van Expeditie Robinson en Peking Express bewijzen naar mijn idee het tegendeel). Persoonlijk was ik erg blij dat Paul & Pascalle er uit lagen, omdat ik dat geruzie nu toch echt wel zat was. Producent Ludo Poppe van Kanakna denkt er in ieder geval anders over:

Citaat
Maar wordt er nu gemanipuleerd of niet? ,,In reality-programma's proberen we zo dicht mogelijk de reële spanningen van de kandidaten bloot te leggen'', stelt Poppe. ,,Hoe je dat waarachtig doet is een zeer complex gegeven. Het is niet zo dat je de kandidaten zomaar laat doen en de camera's laat draaien. Zo maak je nu eenmaal geen boeiend tv-programma. Je creëert situaties waardoor mensen onder een bepaalde druk komen te staan. En dat probeer je dan zo eerlijk mogelijk weer te geven. Maar ik ontken dat er ooit in Peking Express liften zijn gearrangeerd. Probeer dat trouwens maar eens te realiseren in the middel of nowhere in China, Vietnam of Cambodja.

Dat laatste betwijfel ik ten zeerste, gezien de toevallige verschijning van een Nederlandse 'familie' midden in Peru die 'toevallig' Pascal & Miranda oppikten en Anja & Nancy die 'geheel toevallig' na een lange rit in een gesloten vrachtwagen toch in hetzelfde dorpje als de andere koppels aankwamen.

VT4-manager en verantwoordelijke voor Peking Express voor deze zender Renate Breuer vindt het een moeilijke discussie:

Citaat
,,Bij programma's als Peking express gaat het om mensen die een avontuur willen beleven. Maar we zijn geen liefdadigheidsinstelling. We moeten ook een televisieprogramma maken - en liefst één waar mensen graag naar kijken. We kunnen nooit overbrengen bij de kijkers wat de deelnemers meemaken als zij ons niet laten meekijken in hun hoofd. Daarom moeten er ook duidelijke afspraken gemaakt worden met de deelnemers. Alles wat daar gebeurt, willen we weten.''

Volgens Breuer is Peking express ook een zeer moeilijke productie, zeker als je ze vergelijkt met de reality-programma's die zich in één biotoop afspelen. Zo is deze editie een afvallingsrace door vijf landen. De deelnemers zitten overal verspreid. Dat maakt de coördinatie en de communicatie tussen de verschillende ploegen bijzonder moeilijk. ,,We moeten grote inspanningen leveren om die race eerlijk te houden. Zo maken we afspraken met de reporters hoe lang de kandidaten mogen liften op een dag. En we hebben ook regels opgesteld om de veiligheid van de deelnemers te vrijwaren. Je zal maar een lift krijgen van iemand die geschift tegen 200 kilometer per uur over een onverharde weg rijdt. Als de auto harder rijdt dan de toegelaten snelheid in dat land, dan moet de kandidaat uitstappen.''

Ik zie persoonlijk liever het plaatsen van camera's op de koppels en verder geen gemanipuleer. Wat mij betreft is dit ook interessante televisie!
Ik dacht lange tijd dat Wie is....de Mol? het enige programma nog was waar reality nog echt de werkelijkheid was, maar wanneer ik daar afgelopen seizoen ook zie dat beelden uit hun verband gerukt worden (Alex Klaasen die agressief doet tegen Dick Jol met stampende muziek eronder, terwijl hij het grappig bedoelt), begin ik daar erg aan te twijfelen. Producenten wordt wakker! Maak reality nu eens echt reality!

Wat jullie?

(voor meer info over 'het ranzige' achter Peking Express: klik hier, hier en hier
« Laatst bewerkt op: 18-05-2007, 14:03:01 door honeymaker »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Peking Relax
« Reactie #26 Gepost op: 18-05-2007, 14:26:02 »
Citaat
(voor meer info over 'het ranzige' achter Peking Express: klik hier, hier en hier

Dit is wel weer allemaal gebaseerd op dat ene figuur dat met ruzie en gedonder weg is gegaan bij de omroepen. Hoewel bepaalde zaken best zouden kunnen kloppen, komt het op mij meer over als natrappen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Peking Relax
« Reactie #27 Gepost op: 18-05-2007, 15:04:59 »
Dit is wel weer allemaal gebaseerd op dat ene figuur dat met ruzie en gedonder weg is gegaan bij de omroepen. Hoewel bepaalde zaken best zouden kunnen kloppen, komt het op mij meer over als natrappen.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in: het gaat hier om één bron. Het is bij mij echter de combinatie van teleurgestelde kandidaten bij een programma als Oberon + heel opzichtige gebeurtenissen in dit seizoen van Peking Express en het overduidelijk subjectief monteren van Reality-programma's in het algemeen. Tel daarbij de reacties van de Kanakna-producer en VT4-manager bij op. Dat mij doet geloven dat een groot deel van wat 'dat ene figuur' vertelt wel eens op waarheid zou kunnen berusten.....

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Peking Relax
« Reactie #28 Gepost op: 18-05-2007, 15:43:09 »
Zo naïef ben ik nou ook weer niet hoor honeymaker. ;D Tuurlijk weet ik dat er gemanipuleerd wordt. Ik heb destijds contact gehad met Stella tijdens Oberon en die wees mij ook wel op bepaalde zaken. En ook in de laatste reeks van WIDM met niet-BN-ers hebben we kunnen zien dat er gesuggereerd werd dat Chandrika in de finale op Ron zat en niet op Elise. Dat is manipulatie met beelden. Anders is het wat mij betreft als er gemanipuleerd wordt met het spel op zich. Dat er liften geregeld worden ed. Dat laatste zou mi inderdaad het faillisement betekenen. Maar ik heb daar geen echt bewijs voor. wat jij aanhaalt wist ik al en ik ben het dan ook met KD. eens dat dit meer op natrappen lijkt dan écht bewijs. En zolang dat er niet is, blijf ik toch maar geloven in de eerlijkheid van de programmamakers.

Maar mijn reactie was ook meer gericht tegen Starry Night die het nú opeens heeft over een faillisement terwijl er in mijn ogen niets wezenlijks is veranderd. Dan snap ik zo'n reactie van haar gewoon niet. :-\\ 
Geniet nooit met mate...

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Peking Relax
« Reactie #29 Gepost op: 18-05-2007, 16:31:59 »
Bij Oberon moet trouwens nog wel de kanttekening gemaakt worden dat het daar al bij de selectie is misgegaan, doordat de kandidaten er blijkbaar allemaal van overtuigd waren dat ze aan een tv-programma mee gingen doen waarin ze de middeleeuwen na gingen spelen, zonder spelelementen.
Daar is bij de voorlichting dus direct een fout gemaakt en dat heeft de rest van de serie invloed gehad op het gedrag van de deelnemers en achteraf ook op hun reacties over de serie. Als toen van tevoren aan alle deelnemers goed verteld wat het programma in zou gaan houden, had dat een hoop kritiek gescheeld. (en was het programma waarschijnlijk ook leuker geworden: nu moesten we naar een groep gefrustreerde, teleurgestelde kandidaten kijken  ;))

Bij PE, ER en WIDM speelt dit niet zo, omdat iedereen van tevoren veel meer kan weten waar hij aan toe is.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Peking Relax
« Reactie #30 Gepost op: 19-05-2007, 07:07:05 »

Leuk dat jij en koekoe het zo goed kunnen vinden met elkaar, maar stuur koekoe eens een IM in plaats van je persoonlijke berichten aan hem/haar via het forum te spuien.

  ??? ??? ???

Offline stressie mama

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Peking Relax
« Reactie #31 Gepost op: 19-05-2007, 19:55:54 »
  ??? ??? ???
Hey koekoe
kweet ook niet waar dat op slaat  ??? ??? ::ohno:: ::ohno::
::zwaai::
dieren zijn je echte vrienden

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Peking Relax
« Reactie #32 Gepost op: 21-05-2007, 22:03:01 »
Hey koekoe
kweet ook niet waar dat op slaat  ??? ??? ::ohno:: ::ohno::
::zwaai::
idd  ??? maja,degene van wie die opmerking komt,weet niet eens of ik een hij of een zij ben,negeren dan maar zeker?