Nog een stukje, van radio.nl:
'Peking Express wordt gemanipuleerd'
De Nederlands-Vlaamse realityserie 'Peking express' wordt gemanipuleerd. Dat schrijft oud-medewerker van het programma Marc Hoogsteyns zaterdag in een opiniestuk in de Belgische krant De Standaard. In 'Peking express' moeten acht koppels al liftend van Vietnam naar Tibet zien te komen. De makers zouden liften regelen voor interessante stellen, zodat de 'saaie pieten' afvallen.
Verder wordt het programma volgens Hoogsteyns spannender gemaakt door kandidaten tegen elkaar op te zetten. "Suggestieve vragen en roddels bleken daarvoor het beste geschikt", schrijft de televisiemaker. De kandidaten zijn vooraf gescreend door een psycholoog en onderworpen aan een reeks persoonlijkheidstests, schrijft Hoogsteyns. "De criteria die daarbij gelden, zijn steeds dezelfde: er worden zoveel mogelijk antipolen geselecteerd, zodat er vaak conflictsituaties ontstaan."
VT4, het televisiestation dat de serie in België uitzendt, zegt in een reactie in De Standaard dat het niet altijd mogelijk is de serie waarheidsgetrouw te maken. "We moeten grote inspanningen leveren om die race eerlijk te houden", zegt manager Renate Breuer. "Zo maken we afspraken met de reporters hoe lang de kandidaten mogen liften op een dag. En we hebben ook regels opgesteld om de veiligheid van de deelnemers te vrijwaren. Je zal maar een lift krijgen van iemand die geschift tegen 200 kilometer per uur over een onverharde weg rijdt." Als de auto harder rijdt dan de maximumsnelheid in een land, is de kandidaat verplicht uit te stappen.
Het derde seizoen van 'Peking express' is in Nederland momenteel te zien op Net5. [Novum/Radio.NL]
Standaard.be:
De leugens van reality
Is de beroepsethiek in de wereld van reality-tv ver te zoeken? In een opinie in 'De Standaard' opent journalist/cameraman Marc Hoogsteyns de beerputten van het populaire televisiegenre.
In Peking Express worden 'liften' gearrangeerd om de leuke kandidaten langer in het spel te houden. Terra incognita werd gedraaid in het zuiden van Thailand, maar de korst bijgelegen nederzetting van de zeenomaden, die een belangrijke rol speelden in de reeks, lag op ruim 400 kilometer van het eiland daarvandaan. De eilandjes waarop gefilmd werd, waren voor hen even vreemd terrein als de kandidaten.
Voor Stanley's route werden door een aantal Bahavu-families op een eiland in het Kivu-meer primitieve hutjes gebouwd om alles zo echt mogelijk te laten uitzien. Hutjes met ijzeren golfplaten werden bananenbladeren bedekt om ze ,,primitiever'' te maken. Afrikanen met brillen of fietsen mochten niet gefilmd worden, wegens ,,te beschaafd''....
Het is een greep uit de vlijmscherpe kritiek van Marc Hoosteyns op het reilen en zeilen achter de schermen van reality-tv. Als ,,fixer'' en lokaal producent was hij deze producties betrokken. Maar voor hem hoeft het niet meer. ,,Ik zou het bezit van een perskaart niet waard zijn als ik er niet met open vizier over zou durven praten'', stelt Hoogsteyns.
,,Die man is puur revanchistisch'', reageert Ludo Poppe, gedelegeerd bestuurder van Kanakna, producent van onder andere Peking Express . ,,Hij is door Kanakna en vervolgens door Endemol, de producent van Stanley's route , buitengesmeten wegens zware beroepsfouten en incompetentie. Hij is afgeschreven op de Belgische televisiemarkt en daar zijn gegronde redenen voor. Laat dit zijn zwanenzang zijn, het is hem gegund'', stelt Poppe boos.
Petro Van Aerschot van Endemol sluit zich daar helemaal bij aan. ,,Hij wil weerwraak nemen omdat wij hem verantwoordelijk stellen voor de grove fouten die gebeurd zijn bij de productie van Stanley's route . Daardoor moesten we terug naar Afrika om de laatste afleveringen helemaal opnieuw op te nemen.''
Maar wordt er nu gemanipuleerd of niet? ,,In reality-programma's proberen we zo dicht mogelijk de reële spanningen van de kandidaten bloot te leggen'', stelt Poppe. ,,Hoe je dat waarachtig doet is een zeer complex gegeven. Het is niet zo dat je de kandidaten zomaar laat doen en de camera's laat draaien. Zo maak je nu eenmaal geen boeiend tv-programma. Je creëert situaties waardoor mensen onder een bepaalde druk komen te staan. En dat probeer je dan zo eerlijk mogelijk weer te geven. Maar ik ontken dat er ooit in Peking Express liften zijn gearrangeerd. Probeer dat trouwens maar eens te realiseren in the middel of nowhere in China, Vietnam of Cambodja.''