Auteur Topic: Misbruik van de situatie in Tibet ?  (gelezen 11787 keer)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #20 Gepost op: 8-05-2006, 10:09:12 »
Heb je gisteren wel gekeken? Waarom dacht je dat ze zo uitgebreid in beeld brachten dat die vrouw zo moest huilen? Hoe kun je dan zeggen dat er met geen woord over de situatie in Tibet wordt gerept?  ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #21 Gepost op: 8-05-2006, 10:43:09 »
Omdat er met geen woord gerept is over de oorzaak van het geweld. Er is enkel gezegd dat de vrouw z'n verdriet had omdat ze mishandeld is tijdens oorlogshandelingen. Als je niets van de hele situatie zou afweten, zoals helaas zo vele nederlanders, dan zou je kunnen denken aan een opstand of iets dergelijks. Wat mij betreft had het veel nadrukkelijker benoemd mogen (en moeten) worden met daarbij de opmerking dat er nog steeds veel mishandelingen, opsluitingen en verdwijningen plaatsvinden.

Als je kritisch naar de uitzending kijkt, zoals ik gedaan heb, zie je wel degelijk dat je een 'chinese' blik op Tibet ziet. Kijk maar naar de Chinezen in hun auto's, tibetanen met een Mao pooster, veel militairen (en dus geen politie agenten) etc etc...

Praat maar eens met mensen die de situatie in Tibet niet of onvoldoende kennen en die de uitzending gezien hebben. Ik kan me niet voorstellen dat zij nu hun bedenkingen hebben over de situatie in Tibet.

Offline Tannie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #22 Gepost op: 8-05-2006, 16:00:54 »
Je hebt van de ene kant gelijk, maar ik denk ook niet dat je bij zo'n programma te lang stil moet staan bij wat er in het land gebeurd. Het gaat tensloote om de race.
Dat huilende vrouwtje en de uitleg die erbij kwam; daardoor werden wij thuis wel even stil en we hebben het hier na de aflevering ook nog over gehad. Ik denk niet dat het goed zou zijn als de hele geschiedenis van een land de race zou gaan beïnvloeden

Offline thee

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #23 Gepost op: 9-05-2006, 01:00:27 »
Misschien dat er rond de Olympische Spelen wat meer aandacht komt rondom de situatie in China en Tibet. Maar ook hier zal de commercie wel weer zegevieren.

Om teleurstelling te voorkomen zou ik er inderdaad maar niet teveel op rekenen.

8 jaar geleden is de situatie in Tibet en het verbeteren daar van wel als argument genoemd om juist voor china te kiezen.
(olympische spelen in china zou de publiciteit over Tibet vergroten) Nou is dat prima maar er komt weinig van terecht.

@tannie:
Ja het gaat om de race en het is een amusementsprogramma maar de race gaat wel door een bezet land en de uitleg die over bijvoorbeeld de huilende vrouw gegeven wordt is te summier en doet onrecht aan de situatie.
« Laatst bewerkt op: 9-05-2006, 01:07:33 door thee »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #24 Gepost op: 9-05-2006, 09:42:32 »
Je hebt van de ene kant gelijk, maar ik denk ook niet dat je bij zo'n programma te lang stil moet staan bij wat er in het land gebeurd. Het gaat tenslotte om de race.
Dat huilende vrouwtje en de uitleg die erbij kwam; daardoor werden wij thuis wel even stil en we hebben het hier na de aflevering ook nog over gehad. Ik denk niet dat het goed zou zijn als de hele geschiedenis van een land de race zou gaan beïnvloeden

Inderdaad. Ze zouden wel aandacht aan de onderdrukking kunnen besteden in 'In het spoor van...'. Misschien hebben ze dat ook wel gedaan, maar ik heb het de afgelopen keer niet gezien.  ;)
Tibet is trouwens niet het enige gebied in PE wat door de inwoners als onderdrukt beschouwd wordt. De bergstammen in de Golden Triangle bijvoorbeeld, komen van oorsprong uit Myanmar, de Himalaya en ook Tibet  ::). Toen zij in beeld kwamen had er volgens jullie dus ook van alles over hun ellendige geschiedenis verteld moeten worden. Het communistische Laos is ook niet één van de meest vrije landen op aarde en het regime in Cambodja wordt in de kranten geregeld als corrupt en dictatoriaal beschreven. Zuid-Vietnam tot slot, is sinds de beruchte Vietnam-oorlog bezet door het communistische noorden.

Over dit alles heb ik nog niemand gehoord.  ::)
« Laatst bewerkt op: 9-05-2006, 09:55:21 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline alex89

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #25 Gepost op: 9-05-2006, 09:52:30 »
Ik vind dat Free Tibet en alle andere mensen die hierover klagen een beetje zeuren..
Sorry voor dit, maar als je het allemaal beter weet, ga er heen en doe er wat aan..
Niet overal commentaar op hebben, want je kunt het zelf niets beter..
Als jij in de schoenen van de programmamakers had gestaan had je het ook om de kijkcijfers gedaan..
En hoe weten jullie nou dat, dat vrouwtje nog meer heeft meegemaakt? Heb je haar verstaan? De tolk zal echt niet liegen hoor.. En de Chinese regering heeft helemaal geen invloed hierop. De mensen die het maken doen het op hun eigen manier..
En er zijn veel dingen gebeurd is Tibet, absoluut. Maar het draait hier toch echt om de race en niet om een reisprogramma waarin je superveel van een land krijgt te horen.
Ik vind het goed dat ze dat met het vrouwtje hebben laten zien, ook al hebben ze misschien niet ALLES vertelt, maar waarschijnlijk had zij echt niet meer meegemaakt, want dan hadden ze er echt niet over gelogen.

Dus, niet zoveel klagen..
En als je dat wel wilt --> KIJK DAN GEWOON NIET MEER!!!

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #26 Gepost op: 9-05-2006, 11:16:33 »
Alex89,

misschien ben je wel het typisch voorbeeld waarom ik deze draad heb gestart. Je hebt daadwerkelijk geen idee wat er speelt in de wereld, en niet kijken lost de problemen voor deze mensen echt niet op. Misschien had je anders gereageerd als PE wat meer aandacht had besteed aan de problemen. En voor jou informatie : ik ben in Tibet geweest en ik heb met meerdere monikken en Tibetanen gesproken. Deze mensen zijn zo behulpzaam en vriendelijk, maar ze worden totaal weggedrukt door de groeiend aantal Chinezen in hun land. Ik kan alleen maar bewondering hebben voor hun geweldloze verzet en hun vasthoudendheid in hun manier van leven.

Offline Sanderman

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #27 Gepost op: 9-05-2006, 14:36:37 »
Free Tibet,

allereerst een boeiende topic wat je gestart bent. Normaal gesproken ben ik een Expeditie Robinson mannetje maar volg Peking Express ook op de voet. Je vindt dat anderen hier geen idee hebben wat er speelt in de wereld maar misschien kijk jij zelf ook teveel door de bril van de onderdrukte partij. Begrijp me goed, ik vind het zelf ook maar niks wat daar gebeurt maar het is nu eenmaal zo dat je als je beschikt over politieke invloed en natuurlijk een hoop smeergeld wat daarbij komt, pas in de positie bent om daar iets aan te kunnen veranderen. Dat is wat er werkelijk speelt in de wereld. Het gaat om macht en invloed. Je ziet dat als er bepaalde randvoorwaarden wegvallen het menselijke fatsoen ook ver te zoeken is en iedereen aan zichzelf gaat denken zoals bijv. in Irak of zo. Dat zie ik dus met name ook op Robinson en ook met Peking Express. Ook de reden voor de programmamakers is daarin duidelijk. Zwakkeren worden nu eenmaal uitgebuit en als je geen middelen hebt om dat tegen te gaan wordt je ook op andere gebieden helemaal platgewalst zoals bijvoorbeeld economische redenen . Dat ligt nu eenmaal in de menselijke aard. Als ik jou iets aan zou willen doen, vecht je ook met alles wat je hebt om jezelf te redden.

Feit blijft wel dat je desondanks de onderdrukking toch kunt zien dat de mensen hun trots en waardigheid kunnen blijven behouden door een rotsvast vertrouwen te houden in waar ze mee zijn opgegroeid. Respect voor het geloof en de natuur om zich heen. Dat zag ik ook in Afrika zelf. We deelden vaak onze voorraden maar ik heb ook gezien dat mensen soms gelukkiger kunnen zijn met niets dan wij met al onze dure spullen. Met andere woorden, ik denk dat de Tibetaanse mensen misschien wel gelukkiger zijn dan wij denken ervan.

p.s.
Een zwerver die onder de brug in de randstad ergens moet zien te overleven zonder dat hij in aanmerking kan komen voor een uitkering, baan of sociale zorg... spring jij daarvoor ook op de bres?

Offline peking exp 2006

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ©Joris driepinter / spinnetje
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #28 Gepost op: 9-05-2006, 14:41:31 »
@Mapel: Je bent duidelijk hoor.

Verder denk ik dat we wel moeten bedenken dat we hier met een amusementsprogramma te maken hebben en niet met een documantaire.
Free Tibet, ik begrijp je gevoel. Ook ik ken dat dat gevoel van situaties in andere landen. Maar ik denk dat een programma als PE er niet voor bedoelt is om mensen te doordringen met dit probleem.
Wie is de mol in Argentinie gaat ook niet in op alle ellende die daar was en nog steeds is. Okee wel een heel ander probleem maar toch.

Het probleem Tibet ligt ook wat gecompliceerder dan alleen te roepen dat het bevrijd moet worden. Wat gebeurt er als men China dwingt zich terug te trekken. Wat voor gevolgen heeft dit vooor de mensen in Tibet, maar ook voor de westerse wereld. Onze halve econmy komt daar vandaan.
Maar dat is een hele andere discussie en dat is denk ik hier niet de plek voor.
Ik denk dat er met dit topic al heel wat mensen nu bewuster zijn van de problemen her en der in de wereld en wat men ermee doet (er zelf heen gaan of actie ondernemen, of gewoon niets) is aan een ieder.

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #29 Gepost op: 9-05-2006, 15:21:39 »
Ik ben in ieder geval blij te zien dat er zoveel reacties komen op dit onderwerp. Helaas is er meer leed in de wereld dan enkel in Tibet, en gelukkig is er ook nog amusement om dit te (even) te kunnen vergeten. Feit blijft dat we niet blind kunnen zijn voor dit leed, dus alle aandacht hiervoor is meegenomen.

Toch nog een laatste puntje van weerwoord op de commentaren die ik zie. Tibet is nog steeds een bezet land en hierop gaat de vergelijking mank met bijvoorbeeld Argentinie, Afrike en de zwerver onder de brug. Als PE bijvoorbeeld door Irak zou gaan (wat nu eigenlijk toch ook bezet is door de Amerikanen) dan verwacht ik veel meer kritiek dan wat we nu zien.

Wat Tibet betreft : het is een geweldig mooi land meer zeer vriendelijke mensen. Wat dat betreft had PE geen mooiere locatie kunnen vinden om af te sluiten.

Offline alex89

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #30 Gepost op: 9-05-2006, 20:47:23 »
In Irak zal er ook niet meer dan een minuut aan besteed worden.
Het is belachelijk dat jij zegt dat ik geen idee heb wat er speelt in de wereld.
Ik, 16 jaar, heb 200 euro gestort op giro 555 voor Azië. Ben met m'n vader naar Tibet geweest en natuurlijk is het erg wat er gebeurt! Maar je moet niet vergeten dat dit géén amusementsprogramma is. Mensen denken er misschien een week aan als ze er wel meer over zullen vertellen, maar dan vergeten ze het weer. En vergeten ze het niet, dan gaan ze echt niet naar Tibet om te helpen, want dat kan niet. Het ligt aan China. Klaar.

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #31 Gepost op: 9-05-2006, 20:49:34 »
In Irak zal er ook niet meer dan een minuut aan besteed worden.
Het is belachelijk dat jij zegt dat ik geen idee heb wat er speelt in de wereld.
Ik, 16 jaar, heb 200 euro gestort op giro 555 voor Azië. Ben met m'n vader naar Tibet geweest en natuurlijk is het erg wat er gebeurt! Maar je moet niet vergeten dat dit géén amusementsprogramma is. Mensen denken er misschien een week aan als ze er wel meer over zullen vertellen, maar dan vergeten ze het weer. En vergeten ze het niet, dan gaan ze echt niet naar Tibet om te helpen, want dat kan niet. Het ligt aan China. Klaar.
Respect  ::ok::
First you go backwards, but then forwards again

Offline Sanderman

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2006, 12:38:18 »
Ik ben in ieder geval blij te zien dat er zoveel reacties komen op dit onderwerp. Helaas is er meer leed in de wereld dan enkel in Tibet, en gelukkig is er ook nog amusement om dit te (even) te kunnen vergeten. Feit blijft dat we niet blind kunnen zijn voor dit leed, dus alle aandacht hiervoor is meegenomen.

Toch nog een laatste puntje van weerwoord op de commentaren die ik zie. Tibet is nog steeds een bezet land en hierop gaat de vergelijking mank met bijvoorbeeld Argentinie, Afrike en de zwerver onder de brug. Als PE bijvoorbeeld door Irak zou gaan (wat nu eigenlijk toch ook bezet is door de Amerikanen) dan verwacht ik veel meer kritiek dan wat we nu zien.

Wat Tibet betreft : het is een geweldig mooi land meer zeer vriendelijke mensen. Wat dat betreft had PE geen mooiere locatie kunnen vinden om af te sluiten.

Dat zwervervoorbeeld van mij is om even aan te geven dat we in elk land te maken hebben met een overheidssysteem en dat draait nu eenmaal als een soort wals. Als je daartussen terecht komt kom je daar nooit meer tussenuit, tenzij de machine wordt gesmeerd (in dit geval dus geld,macht en persoonlijke ego's van wereldleiders). Net als de zwerver in Nederland ten onder raakt in het regelsysteem want niemand zal stoppen om die man een lift te geven bij wijze van spreken, kunnen de Tibetanen heel simpel gemist worden. En het overgrote deel van de wereldbevolking gaat gewoon verder tot de orde van de dag. Als de zoveelste bomaanslag in Bagdad is geweest, blijf jij ook niet voor CNN geplakt zitten. Zo werkt het nu eenmaal.
We kunnen roepen wat we willen hier, geld geven met inzamelingsacties. Dat helpt gewoon niet. Als ondernemer weet ik dat je pas iets voor elkaar krijgt in onderdrukte landen als je mensen omkoopt.
Dat is dus wat er werkelijk speelt in de wereld.

Offline thilde

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #33 Gepost op: 15-05-2006, 16:34:38 »
Hoi, dank je wel voor het openen van dit topic 'free tibet'.
Na de uitzending van gisteravond lag ik lichtelijk uit mijn oren stomend van verontwaardiging in mijn comfortabele bed.
Zo'n Dennis van der Geest die zo dom door zo'n oude cultuur rondsjouwt. Vreselijk.

In Nederland zijn we zo trots op onze 80-jarige oorlog: vrijheid van godsdienst na de inquisitie: kantholiek of je kop eraf. En roepen we om het hardst dat alle godsdiensten welkom zijn, maar niet 1 de dienst mag uitmaken.
In Tibet was er tot 1950 een zeer vreedzame staat waarin de Dalai Lama en de regering samenwerkten. Door een lage list vond China het gerechtvaardigd het land binnen te vallen, de verblijven van de Dalai Lama te vernietigen en vervolgens de Tibetanen stelselmatig te onderdrukken in de vrijheid. De Panca Lama wordt door de Chinezen al jarenlang verborgen/gevangen gehouden. De Chinezen hebben de afgelopen tientallen jaren vele duizenden monniken en nonnen vermoord, verkracht, gemarteld om ze te dwingen trouw te beloven aan de Chinezen.
In 1959 heeft de Dalai Lama en zijn familie samnen met vele anderen het land moeten ontvluchten. Tibetanen mogen geen foto's van hem bezitten enz enz.

De Chinezen proberen via modernisering de Tibetanen af te leiden van hun aloude vreedzame Boedhistische cultuur (dat zag je wel aan die beelden van allerlei electronica in de straten).
De Dalai Lama is zeer voorstander van modernisering, maar met behoud van de boedhistische waarden.

Maar de Chinezen roven nu het land leeg, en verkopen de Tibetaanse antieke meubelstukken in het buitenland. Weer cultuurerfgoed dat zo wordt vernietigd.

De chinezen zijn inderdaad overal in geinfriltreerd. Dat zag je aan de angst bij de Tibetanen om buitenlanders mee te nemen als lift, de aanwezigheid van Chinezen overal en het z.g. gemak waarmee de reisleidster de lift voor elkaar kreeg.

In de jaren 50 is de Tibetaanse 'kwestie' van de agenda van de Verenigde naties verdwenen ivm de Afrikaanse kolonies en hun problemen. Helaas zijn de Tibetanen niet zo bedreven in lobbien dat het weer op de agenda is terug gekomen.
En daar zouden wij, zo goed bij kunnen helpen.

Wat is er tegen om deze uitzendingen aan te grijpen voor een sympathie pleidooi voor de bijzondere cultuur. Je bent te gast in hun land, maakt gebruik van de gastvrijheid van de mensen. Daar kan je dus wel iets voor terug doen, lijkt me?

Offline thee

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #34 Gepost op: 15-05-2006, 16:48:52 »
Bedankt thilde voor je peidooi.

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #35 Gepost op: 16-05-2006, 08:05:58 »
Thilde,

Ik ben het helemaal met je eens !!

En inderdaad bedankt voor je pleidooi.