Auteur Topic: Misbruik van de situatie in Tibet ?  (gelezen 11791 keer)

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Gepost op: 5-03-2006, 21:29:10 »
Allemaal,

ik ben erg benieuwd naar jullie reactie. Ik neem aan dat allom bekend is dat Tibet nog steeds een door China bezet land is waar de mensenrechten absoluut niet gerespecteerd worden. De Dalai Lama is gevlucht uit dit schitterende land, maar volhard nog steeds in een geweldloze strijd om zijn land eindelijk vrij te krijgen.

En dan gaan wij, Nederlanders en Belgen, een programma opnemen in een bezet land..... Is dit juist een vorm van steun of laten we de Tibetanen nu in de steek ?

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen hoe een amusement programma kan bijdragen aan een vrij Tibet, al heb ik vooralsnog geen idee welke ondertoon het programma gaat krijgen als de grens met Tibet overgestoken wordt.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie....

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #1 Gepost op: 5-03-2006, 21:36:21 »
Ach het zal vast wel een vorm van steun zijn, Peking Express laat zien hoe mensen daar leven, in welke omstandigheden, ik denk dat het gewoon goed bedoeld is en de makers zullen vast wel toestemming hebben gekregen van de regering. ::jaja::
🜃

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #2 Gepost op: 5-03-2006, 21:49:11 »
Is dat dan niet precies het probleem ? Ze zullen wel toestemming hebben gekregen van de regering.... en dat is op dit moment (en de afgelopen 47 jaar) de Chinezen. Waarschijnlijk krijgen we dus enkel die zaken te zien die positief zijn voor de Chinezen. Of verwacht jij mensen te zien die gemarteld worden of zonder vorm van proces in de gevangenis zitten ?

Ik wil je reactie niet bagataliseren, maar dit soort reacties was precies waar ik bang voor ben. Mensen die onvoldoende de situatie in Tibet kennen gaan door een programma als dit juist denken dat het wel mee valt en dat doet het dus niet.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2006, 21:55:25 door Free Tibet »

Offline Winston

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ...going nowhere.
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #3 Gepost op: 5-03-2006, 22:11:32 »
Beetje lastig om nu al iets over te zeggen, volgens mij. Ik kom hier wel terrug als ze de grens over zijn. Ik verwacht dat met voice overs toch zeker wel wat uitgelegd gaat worden over de situatie in Tibet. We zien wel!
- stop making sense -

Offline thee

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #4 Gepost op: 5-03-2006, 22:24:14 »
Allemaal,

En dan gaan wij, Nederlanders en Belgen, een programma opnemen in een bezet land..... Is dit juist een vorm van steun of laten we de Tibetanen nu in de steek ?

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen hoe een amusement programma kan bijdragen aan een vrij Tibet, al heb ik vooralsnog geen idee welke ondertoon het programma gaat krijgen als de grens met Tibet overgestoken wordt.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie....

Ik vind dat het niet genoeg onder de aandacht kan komen dat Tibet een bezet land is. Als PE niet naar Tibet zou gaan, zou ik dit nu niet zitten typen en zou deze discussie er niet zijn.
Wat mij betreft dus gaan naar Tibet en houdt de discussie gaande.

Offline Arno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Zelfs Peking niet...
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #5 Gepost op: 5-03-2006, 22:30:24 »
En dan gaan wij, Nederlanders en Belgen, een programma opnemen in een bezet land..... Is dit juist een vorm van steun of laten we de Tibetanen nu in de steek ?

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen hoe een amusement programma kan bijdragen aan een vrij Tibet...

Volgens mij zouden we de Tibetanen pas in de steek laten als we er juist níet gaan opnemen omdat ze bezet zijn.
Ik zie ook niet echt hoe het er aan kan bijdragen, behalve dan dat het wat mij betreft wel genoemd mag worden zodat mensen weer denken van "Oja, ook daar in de wereld is het fout".
Het probleem zal er niet mee worden opgelost, maar als 10% van de Nederlanders en de Belgen zien dat er daar onderdrukking is (wat hopelijk wel te zien zal zijn) zullen mensen toch weer eens gaan nadenken en i.p.v. een nieuwe IPod kopen de Tibetanen steunen.
Wel rechts, niet extreem...

Offline Zartan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • I am smarter than the average bear...
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #6 Gepost op: 5-03-2006, 23:14:53 »
i.p.v. een nieuwe IPod kopen de Tibetanen steunen.

Volgens mij koopt het merendeel gewoon die nieuwe Ipod en geven fock all om de situatie in dat land wat aan de andere kant van de wereld ligt.
In life you have to do a lot of things you don't f*ing want to do. Many times, that's what the f* life is... one vile f*ing task after another.

Offline Arno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Zelfs Peking niet...
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #7 Gepost op: 5-03-2006, 23:19:53 »
Volgens mij koopt het merendeel gewoon die nieuwe Ipod en geven fock all om de situatie in dat land wat aan de andere kant van de wereld ligt.
Het merendeel ja, tuurlijk. Maar ook al zijn er maar 10 mensen die er wat langer bij stilstaan, goed toch?
Zonde eigenlijk, want een Ipod is echt weggegooid geld.
Wel rechts, niet extreem...

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #8 Gepost op: 6-03-2006, 00:22:00 »
Met het maken van de toeristische informatie over Tibet (die pas online komt als ze inderdaad de grens over zijn) ben ik veel onrechtvaardigs tegengekomen. Wat daar gebeurt is, is niet best.  Het mooie van PE is dus dat ik dat dus allemaal heb kunnen lezen. Zonder PE had ik die info niet verzameld en het niet of minder geweten. Maar zo ben ik vorige jaren met het maken van de toerinfo en het spel Peking Fan Express nog veel meer onrechtvaardigs te weten gekomen, wat zich heeft afgespeeld en nog afspeelt in de landen: Israel, Syrië, Turkije, Azerbaydzjan, Nagorno Karabach, Armenië, Irak, Iran, Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, India, Birma(Myanmar), Rusland, Tjetjenië, Mongolië, China, en Nepal. Ook dit jaar wil je niet weten wat er zich heeft afgespeeld in Vietnam, Cambodja en Laos. Dat zijn dan alleen nog maar de landen waar de PFE en Peking Express doorheen zijn gegaan. Wat er in de rest van de wereld is gebeurd en nog gebeurt ....ik wil het geloof ik niet weten.

Het is mooi om een discussie aan te zwengelen over het onrecht wat zich in Tibet afspeelt, maar ik denk dat als we races als PE niet zouden moeten houden in dit soort landen, we gewoon nergens meer heen kunnen. ;)
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Arno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Zelfs Peking niet...
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #9 Gepost op: 6-03-2006, 01:59:05 »
Och, racen in Oost-Friesland moet toch ook leuk zijn?
Of wacht, de Friezen willen ook al een eigen staat en worden dus onderdrukt he?
Wel rechts, niet extreem...

Offline Zartan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • I am smarter than the average bear...
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #10 Gepost op: 6-03-2006, 19:39:21 »
Het merendeel ja, tuurlijk. Maar ook al zijn er maar 10 mensen die er wat langer bij stilstaan, goed toch?

Ja, ik wou je ook niet tegen spreken  ::ok::

In life you have to do a lot of things you don't f*ing want to do. Many times, that's what the f* life is... one vile f*ing task after another.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #11 Gepost op: 6-03-2006, 19:45:30 »
maar ff      wie zegt dat het daar iets mee te maken heeft ???  mss vinden ze het wel een mooi en goed land om te flimen en hebben ze daar in eerste instantie niet over na ged8

Offline alex89

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #12 Gepost op: 6-03-2006, 21:06:59 »
Pff.. ik wil niet zeggen dat je je druk maakt hoor, maar laat dat nou maar aan de programmamakers over. En daarbij, de Chineze regering gaat echt niet kijken hoe de afleveringen eruit komen te zien en alles wat Art en Roos zeggen in de afleveringen vertalen en het dan verbieden. Dat komt echt wel goed. En ook zullen ze niet bij elke cameraploeg iemand van het leger hebben om alles te controleren. En wat geeft het eigenlijk dat mensen de goede dingen in Tibet zien? Het is alleen maar beter dat wij de goede dingen zien, want ook al zien we het slechte.. we kunnen er niets aan doen! Door PE wordt Tibet misschien populairder bij toeristen ofzo.. En nog iets, de meeste mensen die ouder zijn dan 30 en dagelijks hoorden hoe het er in Tibet aan toeging (20 jaar geleden) ECHT wel weten wat er daar gebeurt is en hun mening niet zomaar bijstellen omdat er mooie beelden worden opgenomen door PE..

Offline hAgAr

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just Cruisin'
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #13 Gepost op: 7-03-2006, 10:06:24 »
Wellicht kunnen we de programmamakers verzoeken om zodra we de afleveringen in Tibet gaan bekijken de volgende melding aan het begin van de uitzending in beeld komt (zwart beeld, witte tekst, droevig muziekje) en zo de problemen in dat gebied onder de aandacht komt:

De makers van Peking Express en de bezoekers van www.pekingexpress.org dringen er bij de Verenigde Naties op aan om een resolutie aan te nemen waarin het uitblijven van substantiële vooruitgang met betrekking tot de situatie van mensenrechten, met inbegrip van burger-, politieke, sociale en economische rechten in China wordt betreurd; wenst met name dat in die resolutie aandacht wordt geschonken aan de situatie in Tibet, de onderdrukking van religieuze groeperingen, met name de Falun Gong, de onderdrukking van politieke en culturele verenigingen, de onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting (met inbegrip van het blokkeren van de toegang tot Internet), de doodstraf, folteringen en straffeloosheid (met name betreffende de Tiananmen-gebeurtenissen zoals die aan het licht zijn gebracht door de publicatie van de Tiananmen Papers)

Offline 25eagles

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #14 Gepost op: 7-03-2006, 11:15:37 »
Dag allemaal,

Heeft niet de Dalai Lama zelf gevraagd om juist Tibet
te bezoeken en te vertellen aan anderen hoe de situatie
daar is? Dit opdat het land en zeker ook de lokale bevolking
niet zal worden vergeten. Door het land vol te stoppen met
chinezen,hun bedrijven en de nieuwe spoorwegen, verplicht
chinees leren of zelfs naar scholen ver weg van de familie te sturen
etc hopen ze dat de cultuur vanzelf zal verdwijnen?
Hoop dat de trots en moed van de Tibetanen goed in beeld komt.

Ben er in 2004 geweest en zeker als je niet met een georganiseerde
reis gaat kom je in aanraking met mensen en hun verhalen.
Overal wordt je in de gaten gehouden. Zelf in de kloosters zitten
de "spionen" voor de chinezen en ook in de vorige PE zag je de donkere
auto's van leden van "de partij"

Ook PE zal tijdens het filmen in Tibet in de gaten worden gehouden.
Het gaat er dus om wat voor verhaal ze erbij zullen brengen.
Ben er van overtuigd dat ze het beter zullen doen dan bij de komende
Olympische Spelen. De wereld zwijgt en veelal stelt ook Europa zijn eigen
(economische) belangen voorop ten koste van vb Tibet.

Offline thee

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #15 Gepost op: 2-05-2006, 21:21:50 »
schopje omhoog want we zitten (bijna) in Tibet.

De vraag blijft of de politieke situatie van Tibet ook aan bod zal komen.

Offline peking exp 2006

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ©Joris driepinter / spinnetje
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #16 Gepost op: 4-05-2006, 01:07:51 »
@Mapel: Waarom zou je niet willen weten wat er in landen gebeurt? Het is nu eenmaal zo dat wij hier een luizenleven hebben en in andere landen dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen. Neem het mee en kijk wat je ermee kunt doen. Door onze verhalen aan andere mensen te vertellen zijn er al een aantal mensen zich bewust geworden van dit soort dingen en doen er weer hun ding mee.

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #17 Gepost op: 5-05-2006, 23:06:17 »
@Mapel: Waarom zou je niet willen weten wat er in landen gebeurt? Het is nu eenmaal zo dat wij hier een luizenleven hebben en in andere landen dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen. Neem het mee en kijk wat je ermee kunt doen. Door onze verhalen aan andere mensen te vertellen zijn er al een aantal mensen zich bewust geworden van dit soort dingen en doen er weer hun ding mee.


Dat was maar bij wijze van spreken. Als je mijn post goed had gelezen dan zwengel ik juist alle onrechtvaardigheden in de hele wereld aan. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat ik vind dat dit topic niet rechtvaardig is tov de misere in de rest van de wereld. De vraagstelling door de topicstarter was hoe wij in hemelsnaam in een bezet gebied een anusementsprogramma kunnen opnemen en dat het een verkeerd beeld zou geven van de werkelijke siruatie. Mijn weerwoord is dat als er geen PE3 naar Tibet was geweest dat er dan minder mensen kennis hadden genomen van wat er in Tibet aan de hand is. In ieder geval geldt dat voor mijzelf, omdat ik met het maken van de toeristische informatie over die landen er over heb gelezen en het dus nu wel weet.

Daarnaast wil ik aangeven dat wij nu ineens heel betrokken kunnen gaan zijn bij het wel en wee in Tibet, maar dat er in nog veel meer landen dingen gebeuren wat je eigenlijk niet zou willen weten, omdat het te akelig is voor woorden. Landen die niet in het nieuws komen in Nederland. In mijn optiek moeten we dus niet alleen stilstaan bij wat de situatie is in Tibet maar in veel meer landen in de wereld.

Ik hoop dat ik me bij deze duidelijker heb uitgedrukt. :)
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline thee

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #18 Gepost op: 7-05-2006, 23:49:31 »
Een interesante uitspraak in het commentaar bij deze uitzending:

"in 1959 werd Tibet een chinese provincie omdat de Dalai Lama vertrok" NEE dus de Dalai Lama stond daarvoor al volledig onder zeggenschap van de chinese machthebbers en vertrok juist daarom. De inval van China was in 1950.

"Het is de Tibetanen toegestaan om meer kinderen te hebben" dat geldt ook voor de chinezen vandaar dat  miljoenen chinezen in Tibet zijn gaan wonen omdat er nog andere voordelen zijn. (lagere kosten van levensonderhoud, subsidie voor chinese scholen, het tibetaans op scholen is overigens verboden.

Hebben jullie opgelet hoe bij het Tibetaanse gezin een poster hing van Mao en andere chinese leiders. Het was een wel erg mooie poster voor een schamele hut. Ik denk niet dat die poster er al lang hing. Ik ben in Tibet geweest en heb daar geen enkele Tibetaan iets positiefs over chinezen horen zeggen. Ik denk ook niet dat die poster er nog hangt.

@Mapel: je hebt je goed uitgedrukt en ik ben het wel met je eens maar dit topic gaat nou eenmaal niet over Darfur of midden amerika.

Offline Free Tibet

  • Forumlid
Re: Misbruik van de situatie in Tibet ?
« Reactie #19 Gepost op: 8-05-2006, 09:54:18 »
Nu PE in Tibet is aangekomen blijkt mijn angst uit te komen. Er wordt met geen woord gerept over de erbarmelijke situatie in het land, en zoals thee al terecht opmerkte, een aantal uitspraken in de uitzending zijn ronduit misleidend. Zeker voor mensen die zich uberhaupt niet verdiept hebben in het land.

Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat ik wederom teleurgesteld ben in onze wester maatschappij en dat de commercie het weer eens wint van een gevoel en verstand. Misschien dat er rond de Olympische Spelen wat meer aandacht komt rondom de situatie in China en Tibet. Maar ook hier zal de commercie wel weer zegevieren.