Auteur Topic: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!  (gelezen 17711 keer)

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
We hebben wel weer een leuke verassing voor jullie. ::jaja:: ::jaja:: Marc Helsen, wereldreiziger en schrijver van het boek ‘In het spoor van Peking Express’ heeft zijn medewerking toegezegd om vragen te beantwoorden omtrent zijn ervaringen tijdens de opnamen van Peking Express. Hij reisde mee van Peking naar Bombay en in zijn boek belicht hij alle streken waar de race langskomt. Hij heeft een leuke humorvolle verteltrant en er staan werkelijk prachtige foto’s in.

Maar wij willen natuurlijk meer weten. Jullie kunnen in dit topic al je prangende vragen stellen. Neem dus geen blad voor je mond. Verzin gewoon de meest originele, indringende, verhelderende vragen die je kunt bedenken.
Echter,….. verwacht geen antwoorden die als spoiler kunnen gaan dienen, wel die een tipje oplichten van de sluier.  ;)
Jullie kunnen dat de hele week doen. Zaterdag 9 april gaan we de vragen verzamelen en opsturen naar Marc. Uiteraard kunnen jullie de antwoorden zodra ze binnen komen hier verwachten op de site. ::trots:: ::ok::
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline True Gondorian

  • Winnaar pixelprikken PE2005
  • Forumlid
  • Donald Duck for live
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #1 Gepost op: 3-04-2005, 11:06:19 »
Hoe zwaar was het om meetereizen als crewmember?
Who’s got the sweetest disposition?

Offline oompah loompah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • floating on cloud nine
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #2 Gepost op: 3-04-2005, 12:04:05 »
Zijn er situaties geweest die niet op tv getoond zijn waar de crew moest ingrijpen omdat het allemaal uit de hand liep?

Hoe wordt de crew voorbereid op zo'n productie?

Leuk, dat we vragen mogen stellen!

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #3 Gepost op: 3-04-2005, 13:21:03 »
Mochten we zelf ooit in China of India komen, welk dorpje/bezienswaardigheid moeten we dan écht niet overslaan en waarom niet?
Als de koppels racen, was je dan al vooruit gegaan of ging je pas ná de koppels weg? In hoeverre krijg je dan iets mee wat de koppels onderweg meemaken? Had je een favoriet koppel?
Zou je zelf meedoen met een programma als Peking Express?

je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2005, 20:39:01 »
Jongens ....zo weiniog vragen aan iemand die van de hoed en de rand weet?

Ik zal een stukje citeren uit zijn boek. Het gaat over het vissen met de aalscholvers.

De opleiding van een nieuwe vogel duurt een jaar en mannetjes vissen beter dan vrouwtjes. Ze zijn agressiever, vertelt de visser. Zijn naam is Yang Lu.. Een collega-visser van Yang Lu heeft bij het oefenen voor het spelletje met de deelnemers van Peking Express zware pech: in al de commotie die veroorzaakt wordt door de camerateams die om hem heen zwerven, vergeet hij om een beschermend net rond de schroef van zijn bootje te spannen. Als gevolg daarvan wordt een van de aalscholvers door de schroef vermalen. :o De visser in zak en as. De vogel was 10 jaar oud en dan zijn de dieren op hun best. Zo’n vogel is 1000 yuan  (100 euro) waard. Maar de crew van Peking Express toont zijn groot hart: reporter Liesbeth organiseert een inzameling onder de teamleden. De volgende ochtend kan ze hem het geld voor de aankoop van een ervaren aalscholver overhandigen.

Leuk deze extra dingen..... ::jaja:: ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 5-04-2005, 20:16:50 door mapel »
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Ocampa

  • Gast
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #5 Gepost op: 5-04-2005, 08:41:28 »
in al de commotie die veroorzaakt wordt door de camerateams die om hem heen zwerven, vergeet hij om een beschermend net rond de schroef van zijn bootje te spannen. Als gevolg daarvan wordt een va de aalscholversdoor de schroef vermalen.

 ::rofl::

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #6 Gepost op: 5-04-2005, 09:03:18 »
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Ocampa

  • Gast
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #7 Gepost op: 5-04-2005, 10:36:24 »
Waarom vraagtekens?

Het is best wel een curieus verhaal toch?

Of vindt je dat ik in zak en as moet zitten omdat er maanden geleden een aalscholver aan de andere kant van de wereld is overleden? Als je je zulke dingen persoonlijk gaat antrekken heb je een erg zwaar leven volgens mij hoor.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #8 Gepost op: 5-04-2005, 11:01:37 »
Waarom vraagtekens?

Het is best wel een curieus verhaal toch?

Of vindt je dat ik in zak en as moet zitten omdat er maanden geleden een aalscholver aan de andere kant van de wereld is overleden? Als je je zulke dingen persoonlijk gaat antrekken heb je een erg zwaar leven volgens mij hoor.

Ik denk dat die visser, die in een heel arm gebied woont en voor het overleven van zijn gezin afhankelijk is van zo'n aalscholver, in ieder geval wel in zak en as zat. Als je zo weinig empathie op kan brengen voor iemand die op deze manier in de problemen komt, heb je zeker geen zwaar leven, .... wel een leeg.

Een compliment voor de crew die wel met de visser mee kon voelen.  ::ok:: ::ok::
 
« Laatst bewerkt op: 5-04-2005, 13:09:18 door Castor_en_Pollux »

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #9 Gepost op: 5-04-2005, 11:02:31 »
Goed initiatief Mapel, ik zal kijken of ik een paar vragen kan bedenken.   ::ok::
« Laatst bewerkt op: 5-04-2005, 13:17:53 door Castor_en_Pollux »

Offline draakje

  • Forumlid
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #10 Gepost op: 5-04-2005, 12:00:56 »
Wat was het hoogtepunt van deze peking express en waarom?
Heeft u dezelfde indruk van de deelnemers bij het zien van de tvbeelden als tijdens de reis?
Voor wie in de crew had u het meeste ontzag, cameramensen, reporters, presentatoren?
Hoe waren de presentatoren?
Welke deelnemers hebben de meeste indruk op u gemaakt en waarom?
Was Peking Express anders dan u had verwacht?
Zou u meegaan met Peking Express 3, als die er komt?

Ocampa

  • Gast
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #11 Gepost op: 5-04-2005, 12:18:57 »
Ik denk dat die visser, die in een heel arm gebied woont en voor het overleven van zijn gezin afhankelijk is van zo'n aalscholver, in ieder geval wel in zak en as zat. Als je zo weinig empathie op kan brengen voor iemand die op deze manier in de problemen komt, heb je zeker geen zwaar leven, .... wel een leeg.

Ja, ik vind jou ook heel lief.

Hartstikke goed dat je mij gedachtes kan raden en ondanks dat we elkaar nog nooit ontmoet hebben een psycho-analyse kunt maken.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #12 Gepost op: 5-04-2005, 14:08:16 »
Jongens aljeblieft... ::) Graag hier vragen aan de heer Marc Helsen.
Geniet nooit met mate...

Offline Sariss

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik wil naar Pingyao :o)
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #13 Gepost op: 5-04-2005, 19:25:17 »
Welke ervaring van u was leuker? Het volgen van de zijderoute of het volgen van Peking Express met de programma-makers?

Heeft u een eigen fotograaf in dienst, maakt u de plaatjes zelf of haalt u uw meeste foto's uit bestaande databasen?
Waar is de Express in Peking Express dit keer....??

Offline katy

  • Forumlid
  • still missing her every day
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #14 Gepost op: 5-04-2005, 23:47:15 »
Sinds 'De Groote Trek' ben ik een hevige fan van Marc Helsen ::ok::. Wetende dat hij het afzien niet schuwt heb ik de volgende vragen voor hem:
1) Volgens Roos (in een Humo interview)is Peking Express 'moordend'. Hoe heb jij deze trip ervaren, als geoefende wereldreiziger?

2)Heb je enige inbreng gehad in het uitstippelen van de route?
 
3)Indien je het tempo van de groep moest aanhouden, had je dan überhaupt tijd om , zoals we van je gewend zijn, meer diepte-inzicht te verkrijgen in het leven van de bevolking op de uitgestippelde weg?

4) Heb je in eigen initiatief besloten om mee te reizen?
 
 En last, but not least:
4)Hoe kan ik aan een gesigneerde versie van het boek geraken, zonder naar de Boekenbeurs te moeten gaan? >:D 

Offline beether

  • Forumlid
  • ik weet nu wie PE2 wint
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #15 Gepost op: 6-04-2005, 12:41:09 »
Kunnen alle deelnemers aan dit forum de antwoorden van Marc Helsen lezen op de vragen die er aan hem gesteld worden?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #16 Gepost op: 6-04-2005, 13:49:48 »
Kunnen alle deelnemers aan dit forum de antwoorden van Marc Helsen lezen op de vragen die er aan hem gesteld worden?


Jullie kunnen dat de hele week doen. Zaterdag 9 april gaan we de vragen verzamelen en opsturen naar Marc. Uiteraard kunnen jullie de antwoorden zodra ze binnen komen hier verwachten op de site. ::trots:: ::ok::
Geniet nooit met mate...

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #17 Gepost op: 6-04-2005, 14:01:27 »
De houding van de Chinese overheid ten aanzien van het Westen is naar ik heb begrepen de laatste jaren aan het wijzigen. Heeft dit invloed op de benadering van Westerse toeristen tijdens een reis door China ?

De bekendheid in Nederland en Belgie ten aanzien van het gebied waar in de 2e serie van PE doorheen wordt gereisd is beperkt. Denk je dat PE bijdraagt aan een betere beeldvorming ten aanzien van dit gebied en de wijze waarop mensen in dit gebied leven ?

De deelnemers van PE reizen met een schare produktiemedewerkers in hun kielzog. Welk effect heeft dit op de reis- en overnachtingsmogelijkheden die aan de deelnemers wordt geboden door de plaatselijke bevolking ?
Is een dergelijke wijze van reizen ook enigszins mogelijk voor een normale reiziger die dezelfde route af zou willen leggen ?

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #18 Gepost op: 10-04-2005, 01:33:41 »
De vragen zijn onderweg hoor!
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Crash

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gamer till I die
Re: Marc Helsen, meegeweest met PE, beantwoordt jullie vragen!!!
« Reactie #19 Gepost op: 11-04-2005, 18:04:06 »
In de serie kan je zien hoe koppels verder komen m.b.v. liften, maar hoe komen die camera's mee?
« Laatst bewerkt op: 18-04-2005, 18:34:47 door mapel »