Auteur Topic: Oproep voor leuke extra dingen  (gelezen 19325 keer)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Oproep voor leuke extra dingen
« Gepost op: 18-02-2005, 14:49:55 »
Beste Peking fans,

Het gaat bijna weer beginnen, terwijl de meesten van jullie nog de mol aan het zoeken zijn, zijn wij al bezig met het opbouwen van de volgende site.
En ook hier weer willen we even laten weten dat al jullie input welkom is. Zie je een artikel, schroom niet en stuur het door. Kan je leuk schrijven, schrijf dan een leuke column en stuur m naar me op. Kan je goed verslag leggen, laat het ons dan weten, dan kun je ook eens een afleveringsverslag schrijven die wij dan online zetten. Kun je leuke technische funny dingen maken zoals screensavers of skins, doe vooral creatief en stuur het naar ons op.
En alles wat ik nog vergeet, is ook hartstikke welkom ::jaja::

Alvast namens de crew, heel erg veel plezier met PE en dat we maar een ontzettend leuk forumseizoen mogen hebben weer.

Mijn prinsje is chriz!!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2005, 16:58:03 »
Bij deze:

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2005, 21:13:04 »
In Focus Knack (die morgen verschijnt) staat een interview met Roos Van Acker.  Hieronder het stuk waarin ze het heeft over Peking Express :

Roos Van Acker
'Ik wil alles'

Na de Russen, de Mongolen en de Chinezen maken nu ook de Indiërs kennis met de meest blonde der Vlaamse presentatrices. Roos Van Acker over de smaak van hond, de rochelrap, gênante rooie koppen én het tweede seizoen van 'Peking Express'.

Zeg, woon jij eigenlijk alleen?', vraagt Roos Van Acker als het interview op zijn laatste benen loopt. 'Waarom?', vraag ik, terwijl ik me tot tussen mijn tenen rood voel worden. 'Gewoon. Ik woon sinds kort weer op m'n eentje en ik merk dat ik ongelooflijk vaak tegen mezelf zit te praten. Vroeger deed ik dat ook al, maar de laatste tijd is het toch verergerd, en ik wou eens checken of het nog normaal is.' (lacht)

Normaal of niet, van ons mocht Roos een tijdlang tegen een bandopnemertje praten. Over Peking Express natuurlijk, het duivels goede reality-programma dat volgende week op VT4 aan zijn tweede seizoen begint.

In het eerste seizoen leverde Peking Express zowat alles wat je van goede reality mag verwachten - en dus alles wat Wit in Vegas niet heeft. Een verschroeiend tempo, kleurrijke kandidaten die elkaar maar nét niet naar het leven stonden en National Geographic-achtige beelden van de steppes van Mongolië en het binnenland van Rusland. De reis eindigde toen in de Chinese hoofdstad Peking, die ditmaal dienst doet als startplaats voor een expeditie die de nieuwe deelnemers tot in Bombay in India moet brengen.

Toch verandert in Peking Express II niet alleen het decor. Ook de spelformule is wat vereenvoudigd en maar goed ook, want vorig jaar moest je al bijna een lidkaart hebben van Mensa om na een paar weken nog uit het gegoochel met amuletten wijs te geraken. 'Ik herinner me nog dat mijn ma zei: ôRoos, ik kijk heel graag naar je programma, maar het is zo moeilijk om volgen. Als ik donderdagavond thuis kom van mijn werk, kan ik echt niet mee." Ze moest het opnemen en het dan 's zondags bij wijze van spreken in haar kamerjas met een kopje koffie bekijken. Ditmaal zit het dus wat minder ingewikkeld in elkaar.' (lacht)

Vorig jaar was je na de opnames volledig op, zei je. Hoe voelde je je nu?

Roos Van Acker: Een beetje beter: de accommodatie viel mee - in China zijn de hotels bijvoorbeeld bijna allemaal gloednieuw - en ook fysiek was het minder lastig omdat ik ditmaal wist waar ik aan begon. Maar het blijft zwaar om constant op je klok te moeten kijken en van de ene plek naar de andere te hollen. Het programma is en blijft voor vijftig procent chaos. Of neen, maak daar maar tachtig van. (lacht) Je moet een beetje gek zijn.
When God created man, she was only joking!

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2005, 21:13:57 »
Producer Ludo Poppe beloofde na de eerste reeks nochtans beterschap voor de presentatoren, die volgens hem aan hun lot waren overgelaten.

Van Acker: Is dat zo? Daar heb ik weinig van gemerkt. (lacht) Maar ik ben geen prinses op de erwt en ik wil ook niet anders behandeld worden dan de rest van de crew. We trekken allemaal aan dezelfde kar en ik voel me niet meer dan een ander omdat ik toevallig presentator ben.

Twee maanden met elkaar optrekken in ellendige omstandigheden haalt natuurlijk niet het beste naar boven in een mens. Al is dat precies de filosofie achter Peking Express hé. Hoe meer miserie, hoe meer mens, en dat geldt niet alleen voor de kandidaten.

Vorig jaar moesten jullie nog voor de start alle auto's achterlaten aan de grens met Wit-Rusland. Was het begin ditmaal iets minder tumultueus?

Van Acker: Een beetje, al stonden we toch ook met-een met onze voeten op de grond. De eerste dag zijn we in Peking in een file terechtgekomen, ongelooflijk. Het verkeer in China zit echt gigantisch strop, je kunt je dat niet voorstellen. Vorig jaar waren we ook al in China geweest, dus daar wist ik wel min of meer wat ik kon verwachten. Maar het blijft toch raar: Chinezen zijn niet gewoon om een blonde kop te zien en zeker in die kleine dorpjes kwamen ze constant rond mij staan. Enfin, bij Chinezen bleef het nog bij kijken; de Indiërs begonnen overal aan te pampelen en te voelen. (lacht)

Het was weer een avontuur, hoor. We zijn bijvoorbeeld naar de Miao geweest, een Chinees volk dat bekendstaat om zijn zang- en danskunst. Een vrouw die niet kan zingen en dansen mag daar gewoon niet trouwen. Rare toestanden, die wij ons als westerlingen totaal niet meer kunnen voorstellen. Ik heb trouwens ook hond geproefd in China. Heel taai, en absoluut niet lekker. Maar in China eten ze echt alles: ze ontbenen een kip niet, maar hakken ze gewoon in stukken. Dan krijg je de poten, de kop...

Van Rusland herinner ik me vooral nog de diepe armoede en de wodka die er rijkelijk vloeide. Opnieuw veel ellende gezien?

Van Acker: We hebben in industriegebieden in China gezeten waar je de smog echt kon snijden. Wie daar leeft, rookt sowieso zes pakjes sigaretten per dag. China is in de aanloop van de Olympische Spelen ook één grote bouwwerf. Lawaai, je houdt het niet voor mogelijk! In India trouwens ook: in Bombay wonen 15 miljoen mensen en het is er verschrikkelijk druk. Je hoort er constant getoeter: in plaats van richtingaanwijzers te gebruiken, duwen ze gewoon op hun claxon. In India is er ook nog veel miserie, en je hebt er dat verschrikkelijke kastensysteem. De laagste kaste, dat zijn the untouchables, die weigeren ze aan te raken. Als je een heilige koe aanrijdt, dan moet je betalen, maar iemand van de laagste kaste mag je laten liggen. Heel moeilijk, en ze keken al raar als wij gewoon vriendelijk deden tegen die mensen. Maar ik ben blij dat ik het allemaal meegemaakt heb. Het - en hier komt een gigantisch cliché - doet je groeien als mens.

En je kunt wellicht een stuk beter relativeren als je terugkomt.

Van Acker: Zeker. Je merkt dat je over alles een cynische of sarcastische opmerking kunt maken. Ongelooflijk, het stopt niet.
When God created man, she was only joking!

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2005, 21:14:26 »
Vreemd dat je cynisch wordt van al die ellende.

Van Acker: Ja, maar je moet wel. Je mag niet beginnen twijfelen als je daar in een armtierige omgeving zit. Je kunt er niet bij stilstaan, omdat je in je achterhoofd moet houden dat je een tv-programma aan het maken bent. We doen onze ogen niet dicht - de armoede komt aan bod in het programma - maar je mag je daar niet in laten gaan. Anders houd je het niet vol.

Een beetje zoals hulpverleners die grapjes maken om wat afstand te bewaren.

Van Acker: Misschien wel, ja. We hebben heel veel gelachen met het spugen van de Chinezen: daar hadden we zelfs een rochelrap over gemaakt.

Een rochelrap?

Van Acker:(schraapt haar keel en spuugt) Zo, allemaal samen in de maat. (lacht)

Begin januari ben je naar Thailand geweest, om er een reportage te maken over de tsunami-ramp. Dat moet een behoorlijke schok geweest zijn.

Van Acker: Ik werd op nieuwjaarsdag opgebeld om te vragen of ik de volgende dag kon vertrekken om een reportage te maken voor Tsunami 12-12 (VT4 ging eerst samen met VRT en VTM de benefietshow organiseren, maar door onderlinge meningsverschillen liep dat spaak. De reportage van Roos was daardoor op Vijftv te zien; nvdr. ). Ik heb onmiddellijk ja gezegd, maar eerlijk gezegd was ik blij dat ik na een week al terug thuis was. Ik kon er niet goed tegen, het was emotioneel heel zwaar. Je hoort al die verhalen en dan zie je die kalme zee en denk je: Een week geleden... Echte journalisten kunnen daar beter mee om, denk ik. We zijn naar het hoofdkwartier van Reuters gegaan om iets door te sturen en die mensen daar - allemaal van die oudere mannen die een sloef per dag roken - reizen van de ene ramp naar de andere. Volgens mij word je daar op den duur immuun voor.

De winnares van Peking Express van vorig jaar, Rani 't Kindt, heeft net een 'geluksboekje' uitgebracht, waarin bekende en onbekende Vlamingen hun definitie van geluk geven. Die van jou: 'Op een zonnige maandagmorgen om een klein bruin gesneden naar de bakker op de hoek gaan met een brede smile op mijn bleke smoel die mijn hele lijf doet stralen.'

Van Acker: Het zit in de kleine dingen hé. Dat is altijd al zo geweest, maar Peking Express wijst je daar nog eens extra op. Als je jong bent, heb je grote dromen, dan ben je utopisch en idealistisch. Maar naarmate je ogen opengaan en je ouder wordt - ik zou bijna zeggen volwassener, voor zover ik dat ooit zal worden - besef je: het zit in de details.

bron : focus knack
When God created man, she was only joking!

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2005, 23:42:33 »
Dit artikel stond deze week in de Belgische flair.  :D
When God created man, she was only joking!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #6 Gepost op: 23-02-2005, 00:20:23 »
Top! Bedankt guyz. ;D

Robbie, waar komt dat artikel uit?
« Laatst bewerkt op: 23-02-2005, 00:35:29 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #7 Gepost op: 23-02-2005, 10:46:51 »
Uit TeVe Blad, sorry vergeten te vermelden.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #8 Gepost op: 23-02-2005, 16:16:05 »
Ehh en heeft dat ook nog een nummer en/of een datum? We willen qua bronnen proberen altijd zo volledig mogelijk te zijn. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #9 Gepost op: 23-02-2005, 18:48:57 »
22 februari 2005 * Weekblad nummer 8 * Jaargang 25

Pagina 40 (bij de maandag nog, maar nu is het dus verzet  >:( )

Streepjescode 541429811606300805  ;D

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #10 Gepost op: 23-02-2005, 18:53:31 »
::rofl:: Heel goed!
Geniet nooit met mate...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #11 Gepost op: 24-02-2005, 10:26:20 »
(bij de weg, ik zag net toevallig op de mainpage van pekingexpress.org iets van 'Vlaamse trailer (TV4)'. Als daarmee de zender bedoeld wordt, moet dat VT4 zijn  ;) )

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #12 Gepost op: 24-02-2005, 11:47:07 »
Oeps foutje! Is hersteld.
Geniet nooit met mate...

Offline -Mk-

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Compilatie MP3 peking express 1
« Reactie #13 Gepost op: 28-02-2005, 19:43:20 »
Deze heb ik nog even voor jullie online staan, voor diegene die hem nog niet kent. Het is een mixje van quotes uit seizoen 1:

http://members.chello.nl/m.kloppenburg3/pekingexpressquotes.mp3
Wie is de Peking Robinson Express Expeditie Mol

Offline elvis

  • Forumlid
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2005, 11:43:48 »
In Het Nieuwsblad van 1 maart 2005 een artikel over de nieuwe Peking Express met een groepsfoto van alle kandidaten.  ::ok::

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G5GCIUP1

en er komt ook een boek!

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G5GCIUOQ

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2005, 11:47:24 »
Bedankt voor melden elvis!
Geniet nooit met mate...

Offline Botje

  • Forumlid
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2005, 20:50:39 »
Hmmm. Boek staat al vermeld op BOL.com, is alleen nog niet verkrijgbaar (ja, logisch, als het 5 maart pas verschijnt  ;D )

Ik vroeg me af over die foto met kandidaten: waarom staan er maar 15 op? Er zijn toch 16 kandidaten, of vergis ik me nu?  ???
Ik zit voor het computerscherm, mijn zinnen te verzetten. Ik wou dat ik twee nicknames had, dan kon ik samen chatten.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #17 Gepost op: 2-03-2005, 10:18:26 »
Goed opgemerkt!  ::oink::

De 16e heeft die foto genomen!  ::rofl::

Nee, die foto is denk ik in Peking genomen. Misschien is er op de heenreis naar PEking al iets misgegaan waardoor een kandidaat niet meekon en begint de hele reeks al met een drama!  :o
En zoeken ze een vervanger voor de partner van die ene die niet meekon en dat verklaart het stukje dat JEt gepost heeft van die 2 die elkaar nog niet kenden.

Ofzo.  ;D

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #18 Gepost op: 2-03-2005, 10:48:08 »
Goed opgemerkt!  ::oink::

De 16e heeft die foto genomen!  ::rofl::

Nee, die foto is denk ik in Peking genomen. Misschien is er op de heenreis naar PEking al iets misgegaan waardoor een kandidaat niet meekon en begint de hele reeks al met een drama!  :o
En zoeken ze een vervanger voor de partner van die ene die niet meekon en dat verklaart het stukje dat JEt gepost heeft van die 2 die elkaar nog niet kenden.

Ofzo.  ;D
::rofl:: Je ben een mollenjager of je ben het niet hè? ;D
Ik ga voor de heeft-de-foto-gemaakt theorie ::jaja:: En als ie dat niet is, dan is ie de mol ::trots::
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oproep voor leuke extra dingen
« Reactie #19 Gepost op: 3-03-2005, 11:24:22 »
VT4 start met tweede reeks van 'Peking Express'
Reizen op Mars

BRUSSEL - 8.025 kilometer liften tussen Peking en Bombay, langs een traject dat dwars door de Himalaya gaat. Acht duo's die moeten overleven met een budget van één euro per dag. Dit moet ,,Peking Express'', deel twee zijn.



PEKING express start waar het programma vorig jaar eindigde: bij de Drumtoren in Peking. De acht duo's storten zich daar in de race, grotendeels overgelaten aan de gastvrijheid en goodwill van de bevolking. Twaalf etappes verder zullen twee duo's in het Indiase Bombay uitvechten wie Rani en Hans, de winnaars van de eerste editie, zullen opvolgen.

Dat de helft van de etappes zich deze keer afspeelden in China, vergemakkelijkte de opdracht niet, zegt de eindredacteur en creatief producer Karl Martens van het productiebedrijf Kanakna.

,,Communiceren in China is heel moeilijk. In Rusland kon je nog wat woorden oppikken, hier lukte dat echt niet, wegens de subtiliteit van de uitspraak. Simpelweg 'stop' zeggen, bleek al niet te lukken. Tegen dat ze dat snapten, was je al vijftien kilometer verder. En mensen vinden die Engels spreken, mocht je ook al vergeten. Je had er echt het gevoel dat je op Mars aan het reizen was.''

Ook de tolken bleken niet altijd een even grote hulp. ,,Wie honderd woorden Engels spreekt, is daar al een tolk. Bovendien waren dat meestal jonge vrouwen, en dat zorgde voor extra problemen, want een oudere chauffeur zal nooit zomaar stoppen als een jonge vrouw hem dat vraagt. Dat zit er daar echt ingebakken. Zij moet daar altijd een uitgebreide uitleg bij geven, wat voor ons natuurlijk opnieuw tijdverlies betekende.''

Niet alleen de taal zorgde voor moeilijkheden, ook de grote culturele verschillen maakten de opdracht niet makkelijker. ,,Als je iets wou, moest je heel omzichtig te werk gaan en veel geduld hebben. Iedere vraag moest ook nog eens gesteld worden aan een overste. Wij pasten ons wel aan, maar dat is niet altijd even evident als je dingen moet regelen voor een proef.''

Na China volgde de natuurpracht van Nepal en de Himalaya, waarbij het traject tot boven de 4.000 meter ging. De laatste vijf etappes vonden plaats in India, een land waar het voor de productieploeg en de deelnemers iets makkelijker werken was. ,,De cultuurclash was er minder groot dan in China. Wij kennen hen beter en zij kennen ons beter. Dat het land lange tijd een Engelse kolonie is geweest, zal daar wel een rol in gespeeld hebben. Bovendien heb je er in een stadje die naam waardig toch al enkele mensen die een beetje Engels spreken.''NET als vorig jaar strijden er acht koppels mee, netjes verdeeld tussen Vlaanderen en Nederland. Nieuw is dat de leden van een van die koppels elkaar niet kenden. Pas bij het startschot, toen hun blinddoeken afmochten, zagen ze elkaar voor de eerste keer. ,,Het was een leuk experiment. Vanaf de eerste seconde stonden ze onder druk en moesten ze samen functioneren. Op die manier kreeg je onmiddellijk een dynamiek die er niet was bij de andere deelnemers.''

Voor de deelnemers was het dit jaar harder, beweert Martens. ,,Tussen de etappes moesten ze nu ook in een tentenkamp slapen, terwijl ze vorig jaar nog op hotel mochten, en ze daar ook treffelijk konden eten.'' Ook het verminderde budget maakte het hen niet makkelijker. Tijdens de eerste reeks kregen ze nog elk twee euro per dag, nu moesten ze het met de helft doen.

Tijdens de eerste serie zorgden de liftpraktijken van sommige deelnemers soms voor ophef. Vooral de Nederlandse doordrijver Reinier wekte ergernis met zijn agressieve stijl. In Mongolië liep het tweemaal fout toen chauffeurs geld vroegen voor hun lift, geld dat de deelnemers niet wilden en konden betalen. De productieploeg loste dat toen op door die chauffeurs wat dollars toe te schuiven.

Om die problemen te vermijden, voerde Kanakna een nieuw reglement in. ,,Nu waren de deelnemers ervoor verantwoordelijk dat er geen misverstanden zouden zijn over het betalen voor een lift. Voor ze in een auto stapten, moesten ze honderd procent zeker zijn dat de chauffeur dat wist. Als er bij het uitstappen toch nog problemen waren, kregen ze een tijdstraf.''

In een spel dat op het scherp van de snee gespeeld wordt en waar de kandidaten onder fysieke en tijdsdruk staan, is het normaal dat mensen al eens hun stem verheffen. ,,Maar het is belangrijk om dat onder controle te kunnen houden. Wie dat kan, zal ook sneller vooruitgaan. Wie echter te bot en te ruw met de plaatselijke bevolking omgaat, zal langer ter plaatse blijven trappelen en uiteindelijk uit de race vliegen. Op die manier corrigeert het dus ook zichzelf.''
03/03/2005 Jan Debackere
©Copyright De Standaard


"Peking Express" - VT4 - 21.10 tot 22.10
When God created man, she was only joking!