Auteur Topic: Mongolie ongeschikt voor liften!  (gelezen 16477 keer)

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #20 Gepost op: 10-05-2004, 15:56:27 »
Voor de programmaleiding geldt dit excuus uberhaupt niet. Bij een goede voorbereiding is dit te voorzien.
De programmaleiding is verantwoordelijk voor de ontstane situatie en dit is dus verwijtbaar.

Als de programmaleiding is overvallen door dit probleem dan kun je je afvragen waarom het zo breeduit in beeld is gebracht (zonder het op te lossen).

Ja ben ik met je eens. Het gepraat over die domme Mongolen, hadden ze dus bij het knipwerk er beter uit kunnen laten...

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline P.E.-Fan

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #21 Gepost op: 10-05-2004, 15:57:19 »
Tja, ik kan mij vergissen, maar was het niet de bedoeling van het spel om zo snel mogelijk van Moskou naar Peking te liften en daarbij zelf alle voorkomende hindernissen op te lossen ?

Toen Hans 's morgen geen lift kon vinden, begon hij na 45 minuten spontaan zijn jas aan te bieden als "vergoeding", waarom heeft hij een soortgelijke actie niet op de steppe gemaakt ? was het jasje misschien te duur ? de rit zat er toch al op dus waarom zou je dan nog iets weggeven ?

Maar ik vindt inderdaad wel dat de kandidaten een brief bij zich moeten hebben waar op staat dat ze niet in staat zijn enige financiele vergoeding te geven voor iets. Er hoeft verder niets op te staan, maar op die manier kunnen de kandidaten vooraf wel duidelijk maken dat er geen geld is. Hoe ze het dan wel oplossen, da's de uitdaging van het spel.

Offline P.E.-Fan

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #22 Gepost op: 10-05-2004, 16:00:15 »


Ja ben ik met je eens. Het gepraat over die domme Mongolen, hadden ze dus bij het knipwerk er beter uit kunnen laten...



Natuurlijk moet je dat soort zaken er niet uitknippen. Als iemand zo onbeschoft reageert, dan hoef je die persoon (zonder namen te noemen)  toch niet in bescherming te nemen ? Laat iedereen maar horen wat voor manieren (ofgebrek hieraan) iemand heeft

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #23 Gepost op: 10-05-2004, 16:07:05 »
Natuurlijk moet je dat soort zaken er niet uitknippen. Als iemand zo onbeschoft reageert, dan hoef je die persoon (zonder namen te noemen)  toch niet in bescherming te nemen ? Laat iedereen maar horen wat voor manieren (ofgebrek hieraan) iemand heeft

Ik probeerde alleen maar mijn gebrek aan positieve vibes wat betreft een bepaalde deelnemer een keer niet mee te laten wegen.

Natuurlijk moet dat in beeld, ik erger me dood aan R's arrogantie.... Hoewel zelf als die man zijn mond niet open doet erger ik me aan hem.

Eruit met R&C!!  ::tandpastasmiley::
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline desiree

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #24 Gepost op: 11-05-2004, 09:06:49 »
Ik bedoel niet het incident met die rugzak, maar de meeste toeristen die Mongolie bezoeken hebben nu eenmaal een rugzak...

Ok of een koffer, maar dat zijn meestal Japanners of groepen vol met Amerikanen...
Dopey Dopey
Wat heb je toch tegen Reinier alleen. Trouwens het blijkt dat je niet goed kijkt, Rugzak-Reinier, terwijl het Hans was, je fixeert je volledig op Reinier , wilt alleen de slechte dingen zien,graag had ik jou in deze serie gezien, alleen slecht commentaar geven, bah,weet je niks anders? Tip: geef je ogen volgende keer goed de kost ok? doeii

Offline sannie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Have Fun
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #25 Gepost op: 11-05-2004, 11:08:47 »
Ik heb het idee dat de misverstanden toch ontstaan uit slechte communicatie.
J&E hebben geen enkele problemen gehad met het liften en batalen achteraf.,Zij hebben over het algemeen goede contacten met de mensen die hun een lift aanbieden en kunnen zich redeleijk goed verstaanbaar maken.
Daar tegenover R&C gaan gewoon in de auto zitten en roepen drive drive, wat verwacht je dan?
H&R, kunnen soms ook "dwingend" liften.
Mijn persoonlijke mening is dat het toch daarme te maken heeft.
Greetings

Offline Snapesangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Stay who you are...
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #26 Gepost op: 11-05-2004, 12:17:40 »
Ik denk dat de programma makers net heel goed wisten waar ze mee bezig zijn...
Zoals hiervoor al werd gezegd, het is de reis van Moskou naar Peking, met de nodige hindernissen...
Het blijft volop sensatie... daar zullen ze wel genoeg research voor gedaan hebben om te weten hoe dat Mongolen kunnen reageren enz...
En eerlijk gezegd denk ik ook dat als het echt tot grote agressie was gekomen, de crew er wel was tussen gekomen
vergeet niet, wij zien maar wat zij willen...  ;D
Groetjes
Inge

Offline mongolian

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #27 Gepost op: 11-05-2004, 12:45:48 »
I am a mongolian and, therefore, seeing the wealthy Westerners shove the poor Mongolians on the side for their interest, broke my heart. Since the infrastructure is very poorly developed in Mongolia, people there make a living by buying a car and transporting others from place to place. A car is their investment and business. Most of the gas or petrolium, and like almost everything else in Mongolia, is imported and it is very expensive for the locals. Especially if you are driving in the steppe, there are not any Shell or Total gas stations to fill up on the way. Dirvers transport their gas in their cars with themselves. Riding long distances outside of the city on the uncemented roads takes a heavy toll on their cars too. Lifting for free is possible in Mongolia but only if it is agreed ahead of time. Even then Mongolians that lift know that the life of your fellow neighbor is as tough as yours,therefore, not rewarding a person's good will and generocity is agains all nomadic life principles.
I thought a solution to this problem should have been (if it had been thought well through by a culturally sensitive person)that the pairs would have enough money to pay if needed. But if they do it, the money they win at the end will be deminished. Then the participants would have had their own choice of dealing with the situation. Although, I think that deducting 50US that they would have paid would have be too little for boosting greediness. Make it that the first time they give out money they loose 1000 Euro, second time 2000 Euro etc. Punishing the locals only and giving a bad name to tourists is not the most ideal picture. :-\\

Offline P.E.-Fan

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #28 Gepost op: 11-05-2004, 13:26:23 »
Ik geloof er geen snars van dat "mogolian" een mongool is, maar ik kan mij vinden in het punt dat de auto's als een soort free-lance-taxi's gebruik worden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de ene auto na de andere stopt, dat er over het algemeen maar 1 of 2 mensen inzitten (ipv 5 zoals in Rusland) en  uiteraard het luxere interieur. En tja, als je dan instapt, een plaatsnaam noemt en "drive" roept dan kun je wel eens in de problemen komen.

Wellicht dat het voor volgend jaar een idee is om wat meer zakgeld mee te geven, maar dan moet elke EURO die ze betalen, wel in een veelvoud van de overwinningsprijs afgetrokken worden, dus 50 eur benzine, kan je dan bijvoorbeeld 500 of 1000 euro "prijzengeld" schelen. En daarnaast het "zuinigste" koppel als eerste laten vertrekken, dan een half uur later de volgende etc, zodat de "verkwisters" misschien wel 3-4 uur later kunnen vertrekken.

Maar hoe dan ook, er moet een maniet te vinden zijn om de "vindingrijkheid" van de kandidaten op de proef te stellen zonder dat de lokale bevolking hiervoor de dupe wordt.

Ik vraag mij trouwens af wat er gebeurt zou zijn als de mongoolse mensen bij het geval "hans" inderdaad de politie erbij hadden gehaald.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #29 Gepost op: 11-05-2004, 16:29:34 »
Citaat
Tja, ik kan mij vergissen, maar was het niet de bedoeling van het spel om zo snel mogelijk van Moskou naar Peking te liften en daarbij zelf alle voorkomende hindernissen op te lossen ?

Toen Hans 's morgen geen lift kon vinden, begon hij na 45 minuten spontaan zijn jas aan te bieden als "vergoeding", waarom heeft hij een soortgelijke actie niet op de steppe gemaakt ? was het jasje misschien te duur ? de rit zat er toch al op dus waarom zou je dan nog iets weggeven ?
Inderdaad, ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Het is een REALITY show, mensen. Ik heb op dit forum al honderd keer gelezen 'De productie had moeten ingrijpen!' maar dan is het toch geen reality meer? Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Moet de productie iedere keer dan maar een lift betalen. Misschien ook nog een paar mensen van de productie die de rugzakken van de arme kandidaten moet dragen, want dat wordt zwaar na zo'n dag.  ::)

Citaat
Natuurlijk moet je dat soort zaken er niet uitknippen. Als iemand zo onbeschoft reageert, dan hoef je die persoon (zonder namen te noemen)  toch niet in bescherming te nemen ? Laat iedereen maar horen wat voor manieren (ofgebrek hieraan) iemand heeft
Wederom geef ik je helemaal gelijk.

Er werd ook iets gezegd van een kaartje met uitleg meegeven om te liften. Mja dan vind ik er niet zo veel aan. Dan word er bijna geen woord meer gezegd. Kaartje laten zien, chauffeur zegt ja of nee en dat was het dan weer. Dan krijg je niet veel leuke beelden meer, naar mijn mening.

Dat die paar mensen er de dupe van waren was inderdaad wel jammer, maar zo is het leven. (ookal is dit een tv show, het kan ook in't echt gebeuren) Dat ze dan elke buitenlander zo aanzien is hun eigen schuld.
Ik heb al heel vaak meegemaakt dat ik sta aan te schuiven bij een attractie in een pretpark en dat er dan een Hollander voorkruipt. Op dat moment denk je ook wel 'Die stomme Hollanders ook altijd!' Maar tijdje later besef je zelf ook dat ze niet allemaal zo zijn. Dat die moet die Mongool ook maar beseffen. Net zoals ik relativeer dat niet heel de Nederlandse bevolking zo arrogant is als die enkelingen die me voorkruipen.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #30 Gepost op: 11-05-2004, 18:04:52 »
Na kort surfen vond ik deze site met informatie over het zelfstandig reizen in Mongolie:

http://www.hansrossel.com/reisgids/mongoliePR.html

Wat betreft het liftenhet volgende citaat:
- liften : is moeilijk, er zijn geen wegen (enkel bandensporen door het gras) en er is weinig transport. Vaak rijden chauffeurs eerst naar het jeepstation om de auto op te vullen met meebetalenden vooraleer te vertrekken. Als je in het jeepstation probeert een van die privéauto's te benaderen zorgt een groepje jeepchauffeurs ervoor dat je evenveel zult betalen als aan hen. Liften lijkt me enkel haalbaar als je alleen reist en veel tijd hebt.


Overigens in alle andere reisverhalen over Mongolie wordt een jeep met chauffeur ingehuurd om over de ongeasfalteerde wegen te rijden.

Ik denk niet dat er een behoorlijke liftwedstrijd  in Mongolie mogelijk is, er zullen dus maatregelen genomen zijn.


Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #31 Gepost op: 11-05-2004, 18:31:58 »
Of mongolian nu echt is of niet,...hij/zij bevestigt alleen maar wat ik al eerder in diverse topics te berde heb gebracht. Overigens vindt ik zijn/haar idee en die van PE-fan niet slecht. Waard voor Kanakna om over na te denken.
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #32 Gepost op: 11-05-2004, 19:38:30 »
Dopey Dopey
Wat heb je toch tegen Reinier alleen. Trouwens het blijkt dat je niet goed kijkt, Rugzak-Reinier, terwijl het Hans was, je fixeert je volledig op Reinier , wilt alleen de slechte dingen zien
Desiree Desiree
Ik heb inderdaad iets tegen Reinier ja. Trouwens het blijkt dat je niet goed leest, Rugzak-Reinier, ging met name over de Ruzak toerist in het algemeen. En trouwens het blijkt dat je niet goed leest deel 2, want het lijkt me duidelijk dat Reinier minder fans op dit forum heeft dan bewonderaars.

Hans was in de eerste paar afleveringen wel een toffe gozer en voelt zich nu alleen in een hoek gedreven daarom reageert hij zo. Reinier is al vanaf dag 1 in Moskou een ongelofeloze eikel.
Daarnaast is Rani een leuke meid en die Clarinca moet eens niet zo achter Reinier aanhuppelen met der domme Mongolen commentaar

,graag had ik jou in deze serie gezien, alleen slecht commentaar geven, bah,weet je niks anders? Tip: geef je ogen volgende keer goed de kost ok? doeii

Ik was niet eens geselecteerd voor deze serie. Ik heb dat stuk over land naar China namelijk al 3x gereisd, dus ik ben niet interessant genoeg.

Geef je ogen dus eens goed de kost is een vrij aardige opmerking van je temeer dat het onmogelijk is om iets van de geweldige natuur te zien, omdat er telkens een lalbal van een Reinier tussen blaat met onaardige opmerkingen over de plaatselijke bevolking.

Niet alle mensen kijken naar PE voor het hoge Theo van Gogh in Bobo´s in de Bush gehalte. Sommigen zijn weldegelijk geinteresseerd in de reis zelf...

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline essie75

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #33 Gepost op: 12-05-2004, 05:29:27 »
Citaat
En trouwens het blijkt dat je niet goed leest deel 2, want het lijkt me duidelijk dat Reinier minder fans op dit forum heeft dan bewonderaars.

Snelle conclusie, waar baseer je dit op? Er zijn zeker Reinier en Clarinca fans op dit forum(ik ben er 1 van)

Citaat
Reinier is al vanaf dag 1 in Moskou een ongelofeloze eikel.
Daarnaast is Rani een leuke meid en die Clarinca moet eens niet zo achter Reinier aanhuppelen met der domme Mongolen commentaar

Weer kort door de bocht, wel verduidelijkt het dat je een heel duidelijk waardeoordeel vanaf dag 1 hebt geveld over Reinier en Clarinca en dat je daar verder niet van bent afgeweken, dat is je goed recht, maar dan hebben anderen ook het recht om jouw mening niet te delen, nietwaar?

Citaat
Geef je ogen dus eens goed de kost is een vrij aardige opmerking van je temeer dat het onmogelijk is om iets van de geweldige natuur te zien, omdat er telkens een lalbal van een Reinier tussen blaat met onaardige opmerkingen over de plaatselijke bevolking.

Wederom kan ik me voorstellen dat het zo overkomt op mensen die idd niet verder kijken, maar er is zoveel materiaal van de kandidatenkoppels dat de productie eruit kan pakken wat ze wil laten zien. En het gaat niet om de geweldige natuur, het gaat om de kandidaten, daar draait dit programma om, want...

Citaat
Niet alle mensen kijken naar PE voor het hoge Theo van Gogh in Bobo´s in de Bush gehalte. Sommigen zijn weldegelijk geinteresseerd in de reis zelf...

Interesse in reisprogramma's?  Kijk naar national Geographic of animal Planet.
PE is een realityprogramma, idd net als bobo's in de bush een realityprogramma is, en als je geen interesse hebt in de kandidaten, dan kijk je toch lekker niet?


Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #34 Gepost op: 12-05-2004, 08:31:45 »
Ik denk dat het juist de combinatie is, van kennis maken als kijker met gewoonten, gebruiken én natuur uit landen die hier nauwelijks bekend zijn en het wel en wee van de kandidaten, wat PE zo interessant maakt. Daarmee heeft het inhoudelijk net iets meer dan ER. Maar dat is mijn mening. Verder denk ik dat we weer even ontopic moeten..... ;) ;)....Het onderwerp van dit topic is tenslotte: Mongolie ongeschikt voor liften! :) :)
 
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #35 Gepost op: 12-05-2004, 11:53:16 »

Inderdaad, ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Het is een REALITY show, mensen. Ik heb op dit forum al honderd keer gelezen 'De productie had moeten ingrijpen!' maar dan is het toch geen reality meer? Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Moet de productie iedere keer dan maar een lift betalen. Misschien ook nog een paar mensen van de productie die de rugzakken van de arme kandidaten moet dragen, want dat wordt zwaar na zo'n dag.  ::)

Ik ben het in bepaalde mate met je eens. Maar behalve een realityshow is het ook een spelprogramma. Daarin zuig je derden in mee, mensen die een lift aanbieden, erg arm zijn en daarvoor geld voor vragen, vind ik niet dat je die als productie zou maar kan laten barsten. Die man die probeerde de rugzak van Hans af te pakken, kun je niet zomaar afschepen met maar 1 euro. In dit soort gevalllen (waarin derden worden benadeelt) moet de productie ingrijpen.

Offline Annemiek D.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #36 Gepost op: 12-05-2004, 13:02:33 »
Zou de productie echt niet ingegrepen hebben toen de chauffeur van Rani en Hans zo aan de rugzak begon te trekken? Ik vond dat er toen vrij snel een einde aan die opname kwam...je zag ineens Hans en Rani weer lopen en weet nu niet wat er precies is gebeurd. Ik vroeg me af: Heeft Hans die man misschien echt met harde hand aangepakt of heeft de productieploeg alsnog die man betaald? Zijn jullie het ermee eens dat dit vrij vaag is gebleven?
Groetjes, Annemiek  ???

Offline desiree

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #37 Gepost op: 12-05-2004, 17:38:19 »

Desiree Desiree
Ik heb inderdaad iets tegen Reinier ja. Trouwens het blijkt dat je niet goed leest, Rugzak-Reinier, ging met name over de Ruzak toerist in het algemeen. En trouwens het blijkt dat je niet goed leest deel 2, want het lijkt me duidelijk dat Reinier minder fans op dit forum heeft dan bewonderaars.
Citaat
Hans was in de eerste paar afleveringen wel een toffe gozer en voelt zich nu alleen in een hoek gedreven daarom reageert hij zo. Reinier is al vanaf dag 1 in Moskou een ongelofeloze eikel.
Daarnaast is Rani een leuke meid en die Clarinca moet eens niet zo achter Reinier aanhuppelen met der domme Mongolen commentaar
Citaat
Ik was niet eens geselecteerd voor deze serie. Ik heb dat stuk over land naar China namelijk al 3x gereisd, dus ik ben niet interessant genoeg.
Citaat
Geef je ogen dus eens goed de kost is een vrij aardige opmerking van je temeer dat het onmogelijk is om iets van de geweldige natuur te zien, omdat er telkens een lalbal van een Reinier tussen blaat met onaardige opmerkingen over de plaatselijke bevolking.
Citaat
Niet alle mensen kijken naar PE voor het hoge Theo van Gogh in Bobo´s in de Bush gehalte. Sommigen zijn weldegelijk geinteresseerd in de reis zelf...
Dopey Dopey,
Het is een wedstrijd ok?
Wel degenlijk kijken de mensen naar PE voor de kandidaten, waarom zou anders dit forum ontstaan zijn?
Het valt me alleen op dat je steeds commentaar op een van de deelnemers hebt, wat Reinier ook doet, niks is meer goed in jou ogen, jammer want het is een prachtserie en natuurlijk ontstaan er incidenten wat op zich heel normaal is.
Over dat liften in Mongolie kun je uren discussieren maar de kandidaten hadden geen geld en ze hebben opdracht om zich voort te plaatsen, hoe jammer het ook is voor de mensen die geld verwachtten. Het kon niet anders en inderdaad daar hadden de programmaleiders voor moeten zorgen op welke manier dan ook.
Ik ben fan van iedereen die in de PE meedoen,tis is een zware reis en petje af voor iedereen.
Ben eens positief,negatief zijn is oh zo gemakkelijk
de groetjes Desiree ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 12-05-2004, 18:27:52 door mapel »

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #38 Gepost op: 12-05-2004, 19:20:28 »
Ben eens positief,negatief zijn is oh zo gemakkelijk

Mongolië is niet geschikt om te liften.

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline desiree

  • Forumlid
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #39 Gepost op: 12-05-2004, 19:47:40 »


Mongolië is niet geschikt om te liften.


Ik hou evengoed van je ::love:: ::tandpastasmiley::
Desiree